České zákony umožňují v létě používat zimní pneumatiky až do hloubky vzorku 1,6 mm. Proti tomu vystupuje lobby výrobců pneumatik, které poučuje řidiče o nezodpovědnosti a nebezpečnosti takového počínání. Tak kdo je tady ten chytrej? Zákon nebo výrobci?
Když už jsme začali s lobby, tak třeba v Itálii, kde “gomme” jsou tím nejdůležitějším na autě (což je mimochodem vynikající marketingová práce domácí značky), dostanete za zimní gumy v létě pěkně tučnou pokutu. Je to tím, že je tam v létě mnohem větší teplo a běhouny zimních gum měknou jako asfalt na slunci? Nebo to italským zákonodárcům někdo našeptal?
Naštěstí nejsme v Itálii. Ve vyhledávačích poměrně snadno zjistíte, že u nás jezdí asi 20 procent řidičů v létě na zimních. Jsou to všichni nezodpovědní blázni? Všichni určitě ne, většina z nich totiž používá selský rozum. K výhodám nepřezouvání patří především úspora za letní pneumatiky a dvou návštěv pneuservisu ročně. Když někdo jezdí málo, do deseti tisíc kilometrů ročně, vydrží mu jedny zimní gumy třeba pět let. A pak jsou tu řidiči, kteří se velmi často pohybují se svými auty mimo asfalt. Ti také nemají mnoho důvodů přezouvat na letní. Dřívější označení zimních pneumatik M+S znamenalo Mud + Snow, a to je česky bláto a sníh. A co je v létě na polní cestě, když prší?
Ponechme teď stranou hory, venkov, důchodce, druhá auta do rodiny a podívejme se na řidiče, pro kterého je auto denním chlebem a najezdí desítky tisíc kilometrů za rok. Ví, co je to jezdit svižně a bezpečně. Je zvyklý se o své auto starat, protože v něm tráví hodně času, vozí v něm často celou rodinu a ve své řidičské praxi se potkává se všemi možnými dopravními situacemi a stavy vozovky. I ten používá selský rozum a na svém autě si zimní gumy v létě nenechá. Těší se na letní gumy, že jeho auto konečně pojede zase tiše a bude mít lepší spotřebu. Že bude lépe držet stopu, a když přijde na prudké brždění, dřív zastaví.
Článků o nezodpovědnosti těch, kteří používají zimní gumy v létě, je plný internet. Ale ve statistikách nehodovosti za letní měsíce se nic o zimních pneumatikách nepíše. Asi to nebude tak horké, jak nám předkládají. Jako nejčastější příčinu smrtelných nehod tam policie uvádí nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. Jinými slovy, kdyby se ti ze statistik řídili dopravním značením a dopravními předpisy, tak by oni nebo jejich oběti byli stále mezi námi. Z toho plyne poučení, že nejlepším receptem na jízdu se zimními pneumatikami v létě je jízda podle dopravních předpisů. A pak vám může každý … víte co.