SUV móda se v posledních letech zvrhla do šílenství. Vozy z kategorie SUV definitivně převálcovaly trh. Auta, která SUV nejsou, výrobce často jen tak nazývá, protože se dobře prodávají. Dříve jsme měli kategorii normálních aut MPV, ale ta je dnes na vymření. Aktuální Volkswagen Touran ukazuje, že to je velká škoda.
Aktuální Volkswagen Touran stojí na modulární platformě MQB. Je technicky příbuzný modelu Volkswagen Golf a tím pádem i provozní náklady jsou podobné. Patnáctistovka motor, rozumná velikost kol, rozumné servisní náklady a spotřeba. To jsou největší výhody testovaného kousku Volkswagen Touran.
V našem případě můžete mít sedm sedadel. Dospělý se sice dozadu nevejde, ale s kamarády svých dětí můžete jet na výlet v pohodě. Proto tahle Touran na inzertních serverech moc dlouho nevydrží. Auto je uvnitř Volkswagenovsky promyšlené. Některé komponenty vymysleli u nás v Mladé Boleslavi. Určitě budete znát vyjímatelnou svítilnu vzadu v kufru, která osvětluje prostor pro zavazadla. Protože má magnet, můžete ji umístit kamkoliv na karoserii, například na blatník, když vyměňujete píchlé kolo ve tmě.
V pětisedadlovém uspořádání má Touran zavazadlový prostor 743 litrů. Sedadla ve druhé řadě jsou polohovatelná nezávisle na sobě. S každým si jednoduše můžete udělat co je potřeba. Posouvat, sklopit do roviny nebo se tu vyspat klidně sami, když dáte děti k babičce. Prostě multifunkční kabina se vším všudy. Měřím 187 cm a když sedím sám za sebou tak, tak se sem krásně vejdu. Na pracovišti řidiče je to klasický Volkswagen, ne zrovna daleko Golfu. Máte brilantní pozici za volantem, skvělou oporu v sedadle a výbornou ergonomii.
1.5 TSI, 150 koní a systém vypínání válců představují skvělý kompromis mezi výkonem a spotřebou. Podle stylu jízdy si vezme od šesti do devíti litrů benzínu, a to je super. Osobně bych volil raději naftu, ale pokud jezdíte v klidu a krátké trasy, bude tento motor vhodnější než nafta. Touran není auto stavěné na řezání zatáček, přesto jsou jeho jízdní vlastnosti nadprůměrné. O komfortu rozhoduje také velikost kol. I když by mu možná slušely lépe osmnáctky kola, stávající sedmnáctipalcová považuji za rozumnější volbu.
Velkou výhodou je vyšší posaz za volantem a nízká linie oken. Díky tomu je z auta skvělý výhled do všech stran, což ocení řidič na křižovatkách nebo při couvání. A menší děti budou mít lepší výhled a lépe se zabaví. Jako svědomitý rodič určitě člověk ocení kvalitu couvací kamery. Bohužel se nevyklápí spolu se znakem, ale je trvale vystavena počasí, takže se musí častěji čistit.
Touran má ideální win-win velikost. Nejste zbytečně širocí, nejste zbytečně dlouzí, nejste zbytečně vysocí. No prostě auto, u kterého mne upřímně moc mrzí, že s námi časem už nebude. Pokud bychom si jízdní projev auta měli shrnout jedním slovem, tak to bude jednoduchost anebo nenáročnost chcete-li.
Kdybychom se měli bavit o nějaké nevýhodě, tak je to pravděpodobně prodleva převodovky DSG. U koncernových vozů Volkswagen s motorem 1.5 TSI je prostě strašlivá. Když nemáte auto připravené v manuálním režimu a potřebujete znenadání přidat nebo se rozjet v křižovatce, tak se dost často dobrou vteřinu a půl až dvě neděje vůbec nic. S tím je potřeba se naučit počítat.
Výletní pohodové tempo mu svědčí úplně nejvíc. Při něm je příkladně kultivovaný a nádherně odhlučněný. V momentě, kdy na něj šlapete, se mu to nelíbí a má vysokou spotřebu. Takže je dobré přemýšlet nad tím, jakou verzi si kupuji, jak vlastně jezdím a jak budu auto používat. Každopádně 1.5 TSI není malý motor, není to slabý motor, takže se nemusíte bát jezdit s naloženým autem v pěti nebo sedmi lidech.
Přemýšleli jsme, proč se stalo, že MPV skoro zmizela z trhu. Bude to tím, že na SUV jakožto trendu dokážou automobilky víc vydělat, protože lidé jsou ochotni za ně platit víc. Například Kodiaq je uvnitř stejně velké auto jako Touran, který na rozdíl od Kodiaka stojí rozumné peníze. Kdo máte Kodiaka, jak často s ním jezdíte do terénu, abyste využili zvýšenou světlou výšku? To už nechám na vás. Pro ty z vás, kteří chtějí auto za rozumné peníze s dobrými provozními náklady, radím moc neváhat, už jich moc nebude.