Celý článek zpět

TEST: Volkswagen Polo

Je mi 18 let a vybírám si své první auto do života. Parametry jsou jednoduché: potřebuji praktické vozidlo, které mě odveze do školy v posledním maturitním ročníku. Příští rok buď nastoupím na vysokou školu, nebo začnu pracovat, takže hledám auto, které je úsporné a zároveň praktické.

Důležité je také, aby mě nezruinovalo na servisu. Rodiče jsou tak hodní, že mi přispějí polovinu na nové auto, takže mám k dispozici téměř 100 000 Kč. Jsem ale inteligentní mladý člověk a vím, že si musím schovat nějaké peníze na servis – to mi poradil i táta. Bude tedy Volkswagen Polo čtvrté generace, tou správnou volbou?

Od roku 2008 můžete čtvrtou generaci Pola koupit už za částku kolem 30 000 Kč, ale to jsou často ty nejvíce opotřebované a neudržované kusy. Proto doporučuji dívat se po modelech v cenovém rozmezí od 60 000 Kč výše. V této cenové hladině už můžete narazit i na modernizované verze, které se vyráběly až do roku 2009. Tato auta jsou velmi kvalitně postavená a například oproti soudobým modelům Passatu nebo Golfu mají Pola daleko menší tendenci reznout, což je velmi důležité.

A jak se dívám na naše auto, reznutí se objevuje pouze na místech, kde v minulosti došlo ke kontaktu s nějakým předmětem. Například někdo zavíral kufr a něco tam mohlo zavadit, takže jen na těchto místech se objevují první známky koroze, a to pouze povrchové. Nejvíce náchylná místa na tomto Polu jsou lemy a podběhy, kde odlétající štěrk a kamínky poškozují lak. Proto se zaměřte na tato inkriminovaná místa. Pokud tam korozi neobjevíte a nebudou viditelné nápadné přechody mezi lakem, což by znamenalo, že auto bylo v minulosti opravováno a koroze byla nějakým způsobem řešena, tak se opravdu není čeho bát.

Asi se shodneme na tom, že mezi ostatními ojetinami podobné třídy má Polo od prvního pohledu ten správný „volkswagenovský“ šarm. Přestože je malé, působí velmi prakticky a je příjemné na každodenní používání. Ergonomie interiéru je zvládnutá výborně, a to díky množství praktických kapes a přihrádek. Například před koleny najdete různé přihrádky, nahoře je místo na nápoje. Dokonce si můžete vyklopit, jasně, popelník, ale také další velký kaslík. Prostě je tu spousta úložného prostoru, který oceníte při každodenním používání.

A na to, že je to malé auto, které bylo uvedeno na trh více než 20 let zpátky, je opravdu úctyhodné, jak dobře se řídí. Přestože je to starší model, řízení je naprosto normální a příjemné. Dává mi to o to větší motivaci být opatrný, abych auto nepoškodil. Ve zbytku vlastností je Polo velmi příjemné, zejména z hlediska aktivní bezpečnosti. Díky dobrému výhledu z auta mám přehled o dění kolem sebe. I když jsou zrcátka menší, poskytují dostatečný přehled o tom, co se děje za mnou, protože jsou dobře umístěná.

Nenajdete v podstatě nové malé auto, které by se takhle dobře řídilo. U Pola máte ještě spoustu citu v řízení. Volant vám do rukou přenáší všechny nerovnosti silnice, takže kdykoliv najedete na díru, auto vás učí vnímat cestu, krásně zatáčet a celkově ho ovládat. Doslova vás učí řídit.

Také v interiéru je patrné, že materiály, ze kterých je vyroben, nejsou nic extra. Ani nové Polo nebylo extrémně drahé, přesto ani teď nikde nevrže a působí docela dobře. Často se stává, že tyto auta mají roztrhané sedačky. Proto je dobré věnovat pozornost jejich stavu před koupí. Pokud vás bude tlačit nebo vadit nějaké místo, budete muset sedačky přešít, přečalounit nebo vyměnit molitanovou výplň, což může být nákladné vzhledem k ceně auta. Pokud chcete ušetřit, můžete zajet na vrakoviště a pořídit tam náhradní sedačku.

Další věc, kterou bych vytknul, je příliš utopená hlavice řadící páky. Vzhledem k tomu, že musíte ještě zamáčknout hlavici, když chcete zařadit zpátečku, je umístěna moc nízko a působí to zvláštně. Je pravda, že jsem do toho auta opravdu hodně velký. Dráha řazení, respektive kulisa, po 16 letech a 170 000 kilometrech, které jsou v tomto případě ověřené, už také není úplně nejlepší.

Kufr má v tomto případě objem 270 litrů, což je pro tuto třídu solidní. Co se ale Volkswagenu maličko nepovedlo, je elektronický zámek zadních dveří. Jak pravděpodobně slyšíte, často přestává fungovat, což je u těchto aut častý problém. Když se vám to stane, existuje naštěstí finta, jak se do kufru dostat. Potřebujete k tomu třeba lžíci, nůž nebo šroubovák. Odklopíte zadní sedačku a vzadu najdete drážku, která vypadá jako na házení desetikoruny do prasátka. Zamáčknete ji a kufr se otevře.

Motor 1,4 TDi pro Polo čtvrté generace je výrazným zlepšením oproti 1,9 SDI, protože má přeplňování, což ho činí živějším. Ačkoliv není tak spolehlivý jako 1,9 TDI, stále je dostatečně výkonný pro běžné používání. V příměstských oblastech je jeho dynamika naprosto v pořádku – auto je svižné. Nicméně, na dálnici při rychlosti nad 120 km/h si uvědomíte, že máte k dispozici jen 51 kW a výkon je dosažený až při 4000 otáčkách za minutu, takže musíte motor točit, což je hlučné. Prostě to není dálniční střela, ale na okreskách a krátkých výletech mimo město funguje skvěle. A protože je mi 18, je možná lepší, že auto není extrémně rychlé – aspoň se nezabiju, protože to tolik nejede.

Problém motoru 1,4 TDi není ani tak v samotném motoru, jako spíše ve zvýšené náročnosti na uložení tlumičů a stabilizátorů v případě Pola čtvrté generace. Tento motor je totiž o něco těžší než benzinové motory 1.2 nebo 1.4, které jsou pro toto auto ideální. Motory 1.4 TDI a zejména 1.9 TDI více zatěžují tlumiče a uložení stabilizátoru, které byly zpočátku vyrobeny z plastu a často praskaly. Proto je důležité pečlivě kontrolovat stav podvozku těchto vozů.

A potom je tu taková klasika: expanzní nádoba na vodu ráda praská po letech, takže je potřeba ji nechat vyměnit. Ventilátor občas odejde, stejně tak alternátor. Pokud homokinetický kloub začne vydávat zvuky při maximálním rejdu doleva nebo doprava a přidávání plynu, je na čase ho vyměnit. U modernizovaných provedení si vyjeďte diagnostikou stav filtru, který je drahý na poměry daného auta. Pokud tam filtr nebude, může to být problém na emisích.

Tento tříválcový motor už z výroby běží s charakteristickým zvukem a působí přitom velmi statečně. Pokud ho nehoním, skutečně jezdí za 4,4 l na 100 km, což je úplně v pohodě. Dá se s ním dlouhodobě jezdit do pěti litrů, a to i relativně svižně. Člověk si pak říká, že to Polo je opravdu dobré auto. Ano, na dálnicích je v něm hluk a při silném větru je auto náchylné na boční vítr, ale celkově je to stále solidní volba.

Aby auto neplavalo a jelo po cestě správně, je důležité věnovat pozornost stavu brzd. Můžete narazit na auto s opotřebovanými brzdovými hadicemi nebo zatuhlými pístky ve třmenech, které se špatně vracejí, což způsobuje skřípot a stálé brzdění. To jsou věci, které souvisejí s tím, že Polo je už staré, a je opravdu potřeba přemýšlet nad tím, jakým způsobem ho budete používat.

Pokud je vám 18 let a máte sklon jezdit trochu více agresivně, pak bude časem potřeba brzdy repasovat a vyměnit brzdové hadice.

To je vlastně úplně všechno, co k tomu autu potřebuji říct. Za sebe ho normálně doporučuji, klidně i s motorem 1.4 TDI. Určitě člověk nemůže čekat, že u auta, které bylo na trhu už před 20 lety a tomu konkrétnímu je 16 let, nenajdete žádný problém. To byste museli být bláhoví. Ale v případě Pola čtvrté generace s motorem 1,4 TDi je pravděpodobnost, že těch problémů nebude zase tolik.