Volkswagen Passat je osvědčenou klasikou, která díky ostře řezaným tvarům většinou ani moc nestárne. Mnozí však tvrdí, že jde o velice nudné auto. Proto jsme pro náš test zvolili šťavnatější variantu. Máme tu vůz s pohonem všech kol, vyšší světlou výškou a jízdními vlastnostmi o dost jinými než u klasiky. Otestujeme prakticky nový Passat Alltrack, tohle auto má najeto jen 5 tisíc km.
Pod kapotou testovaného provedení se ukrývá velice mladý motor. Jde o dvoulitrové TDI poslední generace s označením Evo, a velmi podmanivým výkonem. Jenomže ještě zajímavější je charakteristika průběhu výkonu tohoto motoru. A to v testu pořádně vyzkoušíme při jízdě.
Nedávná modernizace Passatu generace B8 ho změnila jen minimálně. Jiné jsou tvary předního i zadního nárazníku, které mají trošku jiné prolisy na spodní straně. A o něco jiná je i grafika zadních svítilen i předních světlometů.
Modernizace, když je účelná, tak proč ne, ale takhle ne. Uprostřed výdechů ventilace byly uprostřed dříve krásné analogové hodiny. A teď? Svítící nápis Passat. K čemu, komu to prospěje?
Co je však uvnitř vozu fajn, to je především množství prostoru ve všech směrech. Výborná ergonomie a také dobré zpracování. V rámci modernizace se také přidalo dotykové ovládání na středovém panelu – velký infotainment s rychlou odezvou, a u těch nejlepších výbav také dotykové ovládání na volantu. To naštěstí v našem testu nemáme, protože tlačítka jsou stále nejlepší.
Model Alltrack vychází z klasického Passatu Variant, tzn. že v základním uspořádání máte v kufru k dispozici objem 650 litrů. A to se sem vešla i plnohodnotná rezerva. Po sklopení druhé řady sedadel si pak objem zvětšíte až na využitelných a úctyhodných 1780 litrů. A tolik prostoru potřebujete snad jen v momentu, kdy stěhujete šatní skříň. Pro čtyřčlennou rodinu je tohle prostě ideální.
VW Alltrack je o 27, 5 mm vyšší než klasický Passat, k dispozici tedy máte vyvýšenější pracovní zdvih. Nemusíte se tak bát při parkování u obrubníku a budete jezdit i ve větším pohodlí. To tak ale úplně neplatí v našem případě, kdy naše testované auto nemá drahé adaptivní tlumiče, ale stále jezdí v jediném nastavení.
Alltrack má pevnější uložení a auto je tužší. Zvlášť na hodně rozbité cestě tak dobře slyšíte a také cítíte, jak pod vámi dobře pracují příplatková 18palcová kola. Pokud ale budete chtít s Alltrackem jezdit vyloženě často mimo silnice, určitě doporučujeme nechat tam standardní 17palcová kola.
Paradoxně ale tím, že to auto je pevnější, tak se z něj vytratila taková ta „passatovská gumovost“ a podvozek ani omylem nepůsobí tak rozbředle, jako základní Volkswagen Passat Variant vybavený také pouze obyčejnými tlumiči a 18palcovými koly.
Jednoduše, tohle auto není tak uhoupané. Pro řidiče to znamená, že tohle auto paradoxně, i přes ten vyšší pracovní zdvih, také lépe zatáčí. A díky vyšší pevnosti je tu ještě jedna věc, v zatáčkách máte totiž i o chlup přesnější řízení, takže zde rozhodně palec nahoru.
Nový motor 2 l TDI Ev se povedl znamenitě. Má silný spodek, mohutný zátah ve středním pásmu a jeho síla s rostoucími otáčkami, nikoliv aby vadla, ona dokonce ještě graduje. Tzn., že při předjíždění se vůbec nemusíte bát držet motor klidně k hranici 4 tisíc otáček za min., nebo ještě dál, kde diesely dříve absolutně ztrácely dech. Tenhle motor vystřelí a jede velice příjemně.
Navíc je tu moc fajn spotřeba, a to i z pohledu Alltracku a jeho parametrů. Běžně totiž jezdíte za 5,5 litru, po dálnici je to pak asi zhruba litr navíc. A to jsou na auto, které má 200 koní a 400 Nm točivého momentu, moc fajn hodnoty.
Spolupráce se sedmistupňovou převodovkou DSG nás úplně nebaví. Při rozjezdech, ale i při razantnějším přidáním plynu je totiž prodleva při řazení a následný záběr až v řádu sekund. Starší šestistupňové DSG ačkoli nemělo k ruce takhle výkonný motor, tak něco podobného nikdy nedělalo.
Ale přiznáme se, že čím déle s tímhle autem jezdíme a zvykáme si, tak člověk s tou prodlevou už po čase trochu počítá. A za ty nízké provozní náklady, za tu příjemnou pružnost, dynamiku a zároveň kultivovanost motoru, tak tu převodovku bereme na milost. S Passatem Alltrack se totiž jezdí hodně dobře.
Zdá se vám, že kromě převodovky jsme na testovaném Volkswagenu Passat Alltrack nenašli v podstatě žádná negativa? Ne, to se vám nezdá, tomuto autu z objektivního hlediska není moc co vytknout.
Samozřejmě, mohly by tu být lepší adaptivní světlomety, klimatizovaná sedadla, nebo panoramatická střecha, ale potom bychom se nebavili o Passatu Alltrack s tímto motorem za necelý 1,5 milionu Kč. Ale pozor, o podobných penězích se tady vůbec nebavíme. Tohle prakticky nové auto je totiž mnohem levnější. Stojí to za to, prohlédnout si vozy z programu Auto ESA Premium.