Domácí automobilka Škoda začala s ofenzívou modelů SUV relativně pozdě. Přízeň tuzemských fanoušků však na sebe nenechala čekat a hned první z řady – Kodiaq získal obrovskou popularitu. A Karoq z dnešního testu? Ten je ze stejného těsta, ale oproti největšímu Kodiaqu navíc skvěle jezdí.
Je to velmi kompaktní auto s délkou nepřesahující 4,4 m, odpovídajícím rozvorem jen lehce přes 2,6 m a světlou výškou 183 mm. To rozhodně není na žádné off-road dobrodružství, a stejně tak pohon našeho testovaného vozu, je to pouze předokolka. Nutno však přiznat, že velmi líbivá.
Náš testovaný Karoq je s ozdobnými chromovými prahy, s 19palcovými dvoubarevnými koly, a navíc v žádaném odstínu velvet red, což je krásná červená metalíza. Za tímto autem se s chutí otočíte, je prostě sympatické, a to dokonce ještě víc, než samotná Škodovka čekala.
Co na vás čeká v Karoqu uvnitř? Tradičně velmi dobře spasovaná palubní deska, která nevrže, poměrně solidní materiály, například měkčení i ve spodní středové části a velmi dobrá anatomická sedadla s bočním vedením, které tělo v zatáčkách slušně podrží. Posed je tady trošičku vyšší, ale to na poměry dané kategorie není zase tak zásadní problém, alespoň je z auta lépe vidět.
Co dále v interiéru potěší? Přiměřené množství odkládacích schránek, přihrádek, šuplíků, tak aby se uvnitř jednoduše lépe žilo. A protože je to Škodovka, na poměry dané kategorie vždycky trošičku větší auto, tak musíme zmínit i její obvyklou praktičnost.
Vepředu je ve všech směrech dostatek prostoru a co se ergonomie týče, tak ta patří k vrcholu. Jak je to vzadu? Pro Karoq je to skvělý výsledek. Nad hlavou, ale i před koleny nebudou mít ani dospělí cestující problém, a to i v případě, kdy vpředu sedí i větší člověk.
Na první pohled dovnitř je to perfektní a zároveň variabilní ukládací prostor. V kufru Karoqu je dostatek místa pro všechno, co si sebou na cesty chcete vzít, nebo při velkých nákupech skladně a bezpečně uložit.
521 litrů v základním uspořádání, tady nemůže nikdo namítat nic, a pokud bychom alespoň něco chtěli zadní části vozu lehce vytknout, tak to bude tvar zadních svítilen, ten se podle našeho názoru u před-modernizované verze zrovna moc nepovedl.
Pod kapotou testovaného vozu máme velmi oblíbený motor s objemem 1498 cm³, výkonem 110 kW a točivým momentem 250 Nm v širokém pásmu otáček od 1500 do 3500. Zatímco ve větším Kodiaqu je tenhle motor pocitově spíše jen dostatečný, tak pro náš Karoq vážící něco okolo 1400 kg, je to optimální motorizace.
Dvouspojková převodovka u motoru 1,5 TSI jednoduše není nejlepší. Řadí tu a tam chaoticky, při rozjezdech má zvláštní prodlevu a nejlepší není ani bohužel její životnost. Má totiž pouze souosé elektrohydraulicky ovládané suché vícelamelové spojky, a to je kámen úrazu. Tak ještěže tady u našeho testovaného Karoqu jí nemáme, tady máme fantastický manuál. Pokud si tedy budete Karoq vybírat, berte manuál všemi deseti, je totiž skvělý.
Zkrátka tady s tím výborným manuálem jste to vy, kdo vůz jistě a s přehledem řídí. Za nás je to tedy mnohem příjemnější pocit než s DSG.
Navíc jednotlivé převody, dráhy v převodové kulise, chod řadící páky v nich, to je samet, to je radost tu převodovku obsluhovat. Podle našeho pocitu tak DSG v Karoqu není třeba.
Podvozek našeho Karoqu, hned ze dvou důvodů, nemá moc rád ostré předěly i ostré nerovnosti. Na nich je totiž schopný si nepříjemným způsobem dupnout. A jaké jsou ty důvody? Tím prvním jsou naše 19palcová kola s pneumatikami pouze 225/40 R 19. Tím druhým je zadní kliková náprava s vlečenými rameny, protože tu chytrou zadní nápravu má samozřejmě až Karoq vybavený systémem Haldex neboli škodováckým pohonem všech kol. Ale jinak je i tenhle testovaný podvozek nadmíru schopný.
Naše testovaná Škoda Karoq je prostě na běžných silnicích příjemně svižné a pružné auto, se kterým se nikdy nebojíte předjíždět. A co je zároveň dobré, že schopnostem pohonné soustavy odpovídají i slušné schopnosti podvozku.
S Karoqem se tudíž dá velmi příjemně i celkem svižně svézt. Při takové jízdě je samozřejmě vyšší spotřeba, u našeho testovaného motoru není v takovou chvíli problém dostat se přes 10 litrů. Ale v momentě, kdy jezdíte úplně normálně, budete standardně jezdit za 6 až 7, a to na poměry dané kategorie není vůbec špatný výsledek.
Škoda Karoq je tak poměrně kompaktní, ale zároveň velmi praktické auto, do kterého naložíte celou rodinu a v pohodě jí odvezete třeba i po slušnějších polních cestách. A spotřeba benzínu bude pořád v normě.
Pořízení tohoto vozu však není zrovna levná záležitost a v naší vrcholné výbavě Sportline už vůbec ne. Jako nové tohle auto stálo zhruba 900 tisíc korun, ale díky programu Auto ESA Premium si můžete pořídit tenhle červený parádní vůz s nájezdem pouhých 7 tisíc km o zhruba 100 tisíc levněji. A to u takového dobrého vozu rozhodně stojí za úvahu.