Když se rozhlédnete po silnici, Škoda Fabia je vidět téměř všude. Po Octavii se jedná o druhý nejprodávanější vůz na našem trhu. Pro dnešní svezení jsme vybrali druhou generaci s motorem 1.2 TSI a manuální převodovkou z roku 2013.
Škoda Fabia II se vyráběla v letech 2007 až 2015 a v roce 2010 prošla modernizací. Byla chvilku terčem posměchu kvůli své vysoké a úzké karoserii, pak čelila kritice kvůli ventilovým rozvodům u motorů 1.2 TSI. Podívejme se, co ukázal čas o její kvalitě.
První věcí, kterou si na dvojkové Fabii musíte zkontrolovat, je koroze. Najdou se i nejstarší dobře opečovávané kusy v dobrém stavu. Naopak starší služebáky už poměrně často reznou. Auta z roku 2013 obvykle ještě koroze netrápí. Přítomnost koroze by u takového vozu pravděpodobně znamenala, že takové auto někdo levně a nešetrně opravoval. Jaká místa jsou na korozi u dvojkové Fabie nejnáchylnější? Ta, ve kterých se drží voda. To znamená spodní lemy dveří, lemy blatníků nebo oblast osvětlení registrační značky na pátých dveřích.
Pod kapotami dvojkových Fabií lze nalézt 16 různých typů motorů, a proto se budeme věnovat hlavně tomu, který máme v testu. 1.2 TSI o výkonu 63 kW, je slabší a častější alternativa k méně častému 1.2 TSI 77 kW. Tyhle motory měly pověst strašáka, kterému přeskakují rozvody. Ale tak horké to úplně není. Škoda v rámci garančních prohlídek měnila všem vozům rozvody za lépe dimenzované a od poloviny roku 2011 je začala montovat sériově. Problémy jsou tedy u většiny vozů vyřešeny. Jen pro informaci opravná sada stojí asi 10 000 Kč.
Snažte se, abyste s tímto autem nejezdili pouze krátké trasy. Motor se zahřívá pomalu a v zimě s ním Fabia hůře topí. U častých krátkých jízd za studena hrozí ředění oleje benzínem a tím pádem zrychlené opotřebení všech pohyblivých částí motoru. Také mu nesvědčí jízda v nízkých otáčkách, při kterých dochází ke tvorbě karbonových úsad. Je velmi důležité u tohoto motoru měnit olej po 15 000 km.
Kombinace 1.2 TSI a DSG7 se na trhu vyskytuje méně často. U nových vozů je tato volba v pořádku. U ojetých vozů s nájezdem od 100 tisíc kilometrů už riziko závady neúměrně roste. Do jednoduché Fabie je převodovka DSG příliš složitá. Opravná sada na převodovku se suchými spojkami stojí okolo 15 000 Kč, ale mohou se vyskytnout i jiné závady než opotřebení spojkových kotoučů a cena opravy může být poměrně vysoká.
Fabia 2. generace je měkká, houpe se a nemá ráda dálnice. Ve městě vás s přehledem přenese přes tramvajové koleje a dlažební kostky. Při manévrech a parkování je velice obratná. Na okreskách drží stopu dobře, jen v zatáčkách se trochu víc naklání. Na dálnicích může směrovou stabilitu ovlivňovat silný vítr. Může za to vysoká a úzká stavba karoserie.
Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Jak jsme řekli, motoru nesvědčí podtáčení. Trochu vyššími otáčkami nic nezkazíte. Turbo spíná kolem dvou tisíc a motor pak táhne opravdu pěkně až do čtyř tisíc. Má velmi kultivovaný zvuk. Když budete řadit spíše v dolní části doporučeného spektra otáček, spotřeba bude okolo 6 litrů. K dispozici je spolehlivá pětistupňová manuální převodovka.
Kabina dvojkové fabie je úzká a posed vysoký. Řadící páka je umístěna poněkud nízko a vzadu. Sedačky jsou ovšem výrazně pohodlnější než v jedničkové Fabii. Větším lidem bude pravé koleno možná narážet do středového panelu. Na sedadlech za řidičem je dost místa a kufr nabídne 300 litrů. Na chalupu ve dvou je to naprostá pohoda. Zpracování interiéru je kvalitní, i když materiály odpovídají cenové kategorii auta. Praktická stránka věci má ve Fabii prostě navrch.
Škoda Fabia II je levné auto a ani údržba není drahá. Riziko závad u konkrétního vozu se může skrývat v přeplňování motoru, ale na rozdíl od převodovek DSG7 nebývají opravy tak nákladné. Naštěstí, vzhledem k velkému počtu Fabií na trhu, je z čeho vybírat. Snažte se najít alespoň takovou Fabii, jakou tady máme my. Ideálně původem z České republiky a s transparentní historií.