Celý článek zpět

Test: Seat Ibiza Cupra

Cupra je od roku 2018 samostatnou značkou koncernu Volkswagen. Do té doby se jednalo pouze o přídomek k názvu, který označoval speciální vysokovýkonné edice. Dnešní Cupra bere výkon tak vážně, že vůz s pohonem předních kol dokáže nadopovat na 300 koní. Až budou tyhle kousky na trhu ojetin za dobrou cenu si ještě počkáme. Ale takový Seat Ibiza Cupra z roku 2017 s výkonem 190 koní je k dostání již dnes za velmi zajímavou cenu.

Malý hatchback letí jako z praku. Nejde tady jen o výkon, ale o jeho hutnost. Přeplňovaná osmnáctka dává točivý moment 320 Nm od 1450 do 4200 otáček. A to je na benzínový motor opravdu hodně. Takový točivý moment měli před lety nejsilnější dvoulitrové diesely. A tady to máte v kapesní malý raketě. A nejen v úzkém pásmu otáček, ale v rozsahu 3000. To znamená, že auto táhne skvěle proti kopci i plně naložené. Když motor vytočíte nad maximum točivého momentu, přijde ke slovu výkon 190 koní a z auta se stává malá, rychlá a roztomilá střela.

Motor 1.8 TSI

Motor 1.8 TSI třetí generace je opravdu jeden z těch nejlepších, jaký můžete pod kapotou malého hatchbacku najít. Jak je na tom se spolehlivostí? U prvních kusů třetí generace býval problém s olejovým filtrem. Motoru klesal tlak oleje, a to byl docela problém. Naštěstí problematické uchycení filtru se týkalo skutečně jenom prvních kusů. A Cupry to většinou vyřešili ještě v rámci záruky. Nejvážnějším problémem, který u tohoto motoru může nastat je, že vám odejde regulátor termomanagementu. Potom motor nedrží teplotu oleje ani vody. Je třeba ho vyměnit, ale je to oprava za 10 – 15 tisíc i s prací, takže nic zásadního. Zřídka se potom vyskytují problémy s lambda sondami. A karbonizace? Tohle je třetí generace wolfsburgského TSI, která pracuje jak s MPI, tedy nepřímým vstřikem paliva, tak s FSI, tedy přímým. Tím pádem má rychlejší, živější reakce, ale samozřejmě nekarbonuje.

Brzdy

Cupra je auto, se kterým zřejmě nebude nikdo jezdit jako stará babička. Je to auto, se kterým se chcete občas pořádně svézt. Originální brzdy jsou skvělé, ale při hrubém zacházení vadnou a modrají kotouče. Pro ty z vás, kteří občas vyrazí na okruh, doporučujme vyměnit kotouče a brzdové destičky za racingové. Vůz nemá plně vypínatelné ESP, je možné jej nastavit do módu ESP Sport. Když pak dojde k nějakému smyku nebo vyosení vozu systém kouše do brzd, aby auto srovnal ve stopě. Také systém XDS, který simuluje samosvorný diferenciál, do brzd kouše. Tím vším se brzdy zahřívají, a proto doporučujeme počítat s tím, že lepší brzdy budou pro hobby jezdce nutnou investicí.

Jízda

Auto je hravé, dovoluje mírné vybočení zádě, ale většinu času se zdá být neutrální. Nastavení plynového pedálu u motoru 1.8 TSI je oproti konkurenčním hot hatchům obrovskou výhodou. Co se odezvy motoru na pedál plynu týká, nemáte absolutně problém zvolit si kolik výkonu půjde na přední kola, a pohybovat se těsně na hraně přilnavosti předku tak, abyste si zbytečně neprohrabávali výjezdy, ale abyste byli rychlí, skvěle řídili a měli jste auto v noze. Odezvu na plyn si můžete přiostřit tlačítkem Sport. Funguje to skvěle. Je to jedno z posledních aut, které nemuselo mít filtr pevných částic. Na reakci plynu je to výrazně znát.

Trocha kritiky

Abyste neměli pocit, že jenom chválím, protože mne to auto skutečně baví, musím přidat trochu kritiky. Jednak se mi v černé barvě auto nelíbí a černá kola vypadají malá, i když jsou to sedmnáctky. Navíc se tady sedí jako na bidýlku, máte problém cítit podvozek ve správnou chvíli, jste příliš vysoko zadkem na silnicí. Sedačky mají poměrně tlusté polstrování, a tak vám informace od podvozku také filtrují.

Cestování jako v GT

Když se ale přes tohle přenesete zjistíte, že auto je díky velkému motoru velice dospělé. I když to v něm smažíte, není v něm takový hluk. Vlastně bych řekl, že umožňuje takové GT cestování – dlouhé přesuny vysokou rychlostí. Je tady totiž bonus navíc – adaptivní tlumiče. V režimu Normal je auto trochu povolené. Přesto se budete na špatných silnicích vyhýbat každé díře, abyste necvakli jednu z nízkoprofilových pneumatik. V režimu Sport se potom všechno přiostří. Autu chutnají oba jízdní režimy. Chutná mu jet vyklidněně, protože motor má krásně hutný spodek, a ani moc nežere. Když jezdíte v pohodě, jezdí za 7. Když nejezdíte v pohodě je to za 11 litrů.

Shrnutí

Ibiza nevypadá moc respektuhodně, takže si vás dovolí kdekdo vyzvat na souboj. Většinou se ale pak diví, co dokáže. Ibiza splňuje poslání hot hatche skvěle. Být autem na každodenní použití a zároveň autem, se kterým se můžete vyřádit na okruhu. Takže za nás palec nahoru.