Celý článek zpět

Test: Range Rover Vogue

Dnes testujeme vlajkovou loď koncernu Jaguar Land Rover, aristokratický Vogue. Na jeho chování je to okamžitě znát. Má klidnou duši. Nechce se neustále někam honit jako přerostlá BMW, ani vás nenutí, abyste vyklízeli levý pruh dálnice jako mohutná SUV od Audi. Tohle auto nikam nespěchá. Na jeho palubě panuje klid a pohoda.

Na délku měří přesně pět metrů, široký je hodně přes dva metry. Také výška 187 cm odpovídá spíš světu dodávek. A to je podvozek v normální poloze. Můžete si ho samozřejmě také řádně přizvednout. V nejvyšším režimu se podvozek nachází 300 mm od země. Takže se bavíme o světlé výšce, která vám stačí k tomu, aby jste projeli prakticky čímkoliv, co vám zdravý rozum dovolí.

Tady nemusíte třískat dveřmi. Zámky se do dovírají sami. V našem případě se totiž výbavou nešetřilo. To také znamená, že se jedná o drahé auto. V terénu proto hranice rozumu většinou začíná daleko dřív, než umožňují schopnosti auta. Člověk se prostě a jednoduše bojí. Například jezdit po úzkých cestách s přerostlým křovím okolo není dobrý nápad.

V terénu

Novější generace systému Terrain Response je naprosto geniální. Jednoduše nastavíte jízdní režim z nabídky, která pokrývá všechny situace. Zvolenému povrchu se pak přizpůsobí vše v autě. Od naladění podvozku, přes funkce pohonu všech kol, až po automatické uzávěrky diferenciálu Ty jsou tady celkem tři. Vpředu, uprostřed a vzadu. Uzávěrky diferenciálu jsou řízeny automaticky. I když váží 2,4 tuny, tak zapadnout s ním dá docela dost práce. Do osmistupňové automatické převodovky ZF je implementovaná dokonce i redukce. V terénu Vogue jednoduše myslí za vás.

Vogue je i při jízdě v terénu velice komfortní. Zachovává si noblesu, i když jedete po povrchu, který se ani povrchem nazvat nedá. Jenom se nese nad zemí, v autě nic netluče a v kabině zůstává aristokratický klid. Schopnost tohoto auta izolovat vás od okolí, ať jedete po poli nebo lesem, je skutečně dechberoucí.

Na silnici

Teď vyrazíme na silnici, kde Vogue potkáte nejčastěji. A podle mne je to docela škoda. Luxusně vybavený apartmán na kolech má jediný cíl – hýčkat vás. A podle toho se také na silnici chová. Je neuvěřitelně vyklidněný a nemá rád ostré tempo. Už jsme si to říkali, není to BMW, není to Audi, je to klidná duše. Ostatně jezdit s takovou věcí do zatáček rychle, je přece až nedůstojné. “Uklidni tempo, pusť si oblíbený playlist, prémiová audiosoustava Meridian přece hraje výborně,” řekne vám Vogue, kdybyste na něj náhodou proti jeho přirozenosti tlačili.

Je libo odvětrat si záda? A vy vzadu, nechcete si náhodou každý pustit svůj samostatný film? Televize v autě hrajou výborně a zobrazovací technika všech displejů v autě patří dodneška k tomu nejlepšímu. I když uživatelské rozhraní je dost jiné než v autech jiných koncernů a značek, tak je příjemně intuitivní.

I když je vlajková loď značky Land Rover o klidu, motor se příjemně sbírá už odspoda. Díky dvojici turbodmychadel reaguje silně už od 1300 otáček. A nahoře jede vlastně taky fajn. Vogue s tímto motorem můžeme označit za pružný vůz. Jinak řečeno, na takový barák na kolech to není úplně špatný.

Nejslabším článkem v odhlučnění aut proti větru bývají okna. Hranaté tvary a velká plocha čelního skla by mohly vyvolávat dojem, že v autě bude spousta aerodynamického hluku. Tady si dali opravdu záležet. Všechna okna jsou silná, dvouvrstvá, s vloženou tlumící fólií, aby i při dálničních rychlostech bylo v autě ticho.

Už byla řeč o osmistupňové převodovce ZF. Ta je také geniální. Jedinou výtku mám k jejímu nastavení. Software se vás nebojí poslat i k pásmu pod 1200 otáček. A to pro motor není úplně zdravé. Možná bych licitoval s tím, že časem přehraju software. Rozhodně by to věci prospělo, protože jezdit s podtočeným motorem zvyšuje namáhání pohyblivých částí a podporuje karbonizaci. Vím, že bojovat s emisemi se musí, ale tohle auto žere málo. Jezdí za 8-9 běžně. Za cenu utrpení motoru to ale není ono.

No a pokud se ptáte, jak se tahle věc řídí, už o tom byla řeč. Jako apartmán, který dokáže jet rychlostí 206 km za hodinu. Je velký, těžkopádný, robustní, mohutný a velmi plavný. Řízení je velice jemné a auto je překvapivě přesné. Nebojí se do zatáčky hodně naklonit, a jak už jsme říkali, je nemístné s ním jezdit rychle.

Spolehlivost

No a co spolehlivost? Třílitrový šestiválcový turbodiesel z řady Ingenium, který máme pod kapotou, má 190 kW a 600 Nm točivého momentu. Když jako tady a teď funguje dobře, je to moc příjemné svezení. Ale tenhle motor ale bohužel trápí i leckteré problémy. Týkají se třeba prosakujících těsní ventilového víka. A pozor, okolo 100 tisíc kilometrů doporučuji důkladnou revizi obou turbodmychadel. A také revizi škrtící klapky, která je nejčastějším problémem ohledně karbonizace. A rovnou počítejte s tím, že turba už takhle brzo bude dost možná potřeba vyměnit. Což vychází zhruba na 150 tisíc korun v materiálu. Když se turba nevymění nebo nerepasují, začnou brát olej, A protože v motoru je jenom 6,5 litru oleje, což je na takhle velký motor podle mne málo, tak když turba začnou brát olej, motor se zadře a je vymalováno. Právě proto je spolehlivost tohoto motoru tak tristní. Takže dbejte na to, abyste kontrolovali, sledovali, poslouchali, jestli se náhodou něco neděje, jinak to může stát hodně peněz. Dobrou zprávou je, že převodovky drží, vzduchové podvozky, měchy, kompresor zrovna tak, ani s rozvody řešenými řemenem nebývají problémy.

Určitě není tajemstvím, že osmiválce ve vrcholném Range Roveru jsou spolehlivější volbou. Verze 4.4TDV8 odjezdí v pohodě při dobrém servisu 300 000 kilometrů. Jediným problémem bývá dostupnost náhradních dílů, protože Rover už nenese povinnost držet jich tolik na skladě. Na některé díly se čeká tři čtvrtě roku.

Paradoxně tou nejlepší jednotkou je proto na první pohled ta absolutně nejnákladnější varianta na provoz i na pořízení. Ano, pětilitrová V8 Supercharged. Tenhle motor drží, má 565 koní, a je pravdou, že v Range Rover Vogue baští skutečně všechno. Malý děti, pejsky i trávu kolem silnice. Na pumpě to zkrátka zaplatíte. Pro někoho, kdo jezdí málo a chce mít výjimečné auto, to může být uspokojivá volba.

Závěr

Obklopeni luxusem, vůní hedvábné kůže, dechberoucí praktičnost a v konečném důsledku i přívětivá spotřeba okolo devíti litrů. Tohle auto je demonstrací oslnivých schopností nejenom na silnici. Tam je příkladně pohodlné. Ale hlavně v terénu, kde i se silničními pneumatikami díky extrémně chytrému systému Terrain Response doslova deklasuje konkurenci. Za mne je tohle auto jednoznačně oslnivý počin. Už tady ale zaznělo, když se blíží k hranici jednoho sta tisíc kilometrů, nechte motor opravdu důkladně zkontrolovat. Aby to nestálo víc než vůz. Láska si ale nevybírá. Když se téhle luxusní krabici doslova nemůžete ubránit, pak už určitě víte, že racionální koupě to určitě nikdy nebude. A z toho, jak Vogue jezdí, z toho určitě budete mít radost.