Nyní máme v nabídce jedno výjimečné auto – Audi A6 Allroad. Když bylo nové, jeho největším problémem byla cena. Za dobře vybavenou A6 Allroad nebyl problém zaplatit přes 2,5 milionu korun, což nebylo snadné rozhodnutí. Jak se říká, čas vyřeší prakticky jakýkoliv problém, a to se ukázalo i v tomto případě.
Po sedmi letech od prvotní koupě, ztratila A6 Allroad téměř tři čtvrtiny své původní ceny. Přesto zůstává stále důstojným vozem s vysokou hodnotou. Prudký pokles ceny může být brutální pro původního majitele, ale pro nás a naše zákazníky je to skvělá zpráva.
Nevím jak vy, ale když se podívám na Audi Allroad, obzvlášť pak po faceliftu, připadá mi, že jeho přirozeným prostředím není město, i když tam s ním lidé nejčastěji jezdí. Místo toho se zdá, že jeho pravé prostředí je venkov a les. Auto, které je staré méně než sedm let, je opravdu krásné. Osobně se mi líbí více než nová generace.
A víte, co je skutečně krásné? Je to život obklopený barvami. Ne vše je jen černobílé. Takže ano, pokles ceny o tři čtvrtiny musí samozřejmě znamenat něco jiného, možná nějaký problém nebo fakt, že auto už rozhodně není nové. Právě o těchto problémech z uživatelského hlediska bude v dnešním testu ojetiny řeč.
Můžeme se hned bavit o tom, jaké je auto Audi A6 na silnicích. Jedná se o mimořádně příjemné auto, které působí uklidňujícím dojmem. Samozřejmě, díky svému designu a výbavě, působí dospěle a elegantně. Když vezmeme v potaz, jak se výroba moderních aut posunula dopředu, tato generace Audi stále ještě není zastaralá a zbytečně velká. Z pozice řidiče působí auto příjemně kompaktně. To znamená, že mám jasno o tom, kde se nachází kola a je mi s ním pohodlnější řídit. A teď, než se vydáme na cestu…
Pojďme se podívat na motor, který nám v kabině tak příjemně hučí pod kapotou. V našem případě má výkon 200 kW. Musíme si ovšem říct, že motor má v jednom směru – od sání k motoru – velký problém s karbonizací. Obzvláště když se od roku 2002 začala přidávat do nafty biosložka, začaly se sání, EGR ventil a všechny příslušné komponenty doslova lepit sazemi. Už kolem sto tisíc najetých kilometrů může být motor kompletně zalepený karbonem, takže je potřeba na to pamatovat. Pokud plánujete koupit podobně jetou ojetinu, měli byste si rovnou vyhradit část peněz na čištění sání. Je to velmi důležité a pravděpodobně tak zachráníte motor.
Dvouspojková převodovka může mít problémy s mechatronikou, což je zvláště nevýhodné pro život ve městě, kde většina vozů tráví většinu času. Město neprospívá ani spojkám vzhledem k neustálému řazení dolů a nahoru. Tato převodovka, známá jako DSG, může vykazovat závady, ale předpovědět, kdy a za jakých okolností se to stane, je nemožné. DSG není typ převodovky, který by vydržel vysoké nájezdy, jak bylo u starších typů. Pokud byste přesto potřebovali spolehlivější alternativu, můžete sáhnout po modelu s motorem Bi TDI nebo 3.0 TDI o výkonu 313, resp. 320 koní po modernizaci. Tyto motory nejsou vybaveny DSG, ale osmistupňovou převodovkou ZF, která je výrazně spolehlivější. U DSG je důležité nezapomenout na pravidelnou výměnu oleje po 60 000 km.
Jedním z nevýhod Bi turba je jeho vyšší náročnost na kvalitu oleje. Tento typ motoru je citlivější a vyžaduje pečlivější údržbu. Pokud je provozován v režimu Longlife, jak někteří výrobci doporučují, může to být v pořádku. Avšak v průběhu času a při nájezdu více než 200 000 km může dojít k problémům s ojničními ložisky. Dokonce i výkon motoru může být negativně ovlivněn. Proto je důležité věnovat pozornost kvalitě oleje a pravidelné údržbě, aby se předešlo těmto problémům.
Allroad je vybaven silným a bytelným uložením náprav, což mu umožňuje s chutí zvládat rozbité české cesty. Navzdory častému vysokému nájezdu kompresory nevykazují netěsnosti, což z něj činí spolehlivého partnera na cestách. Hlavní výhodou oproti menším modelům, jako je Allroad A4 nebo podobně koncipované vozy, je možnost zvednutí auta o 60 mm nahoru a dolů. To znamená, že na dálnici auto jedou jako obyčejné kombi, ale jakmile se vydáte do terénu, můžete si auto zvednout až do výšky 20 cm a bez problémů projedete rozbité úseky nezpevněných nebo štěrkových cest. Ale pozor – pokud se rozhodnete vyrazit do těžšího terénu, musíte být připraveni na možné poškození plastových prvků. Přesto, pokud je vaším cílem pohodlná jízda po rozbitých cestách nebo třeba na hory, Allroad je bezpochyby velmi příjemnou volbou.
A pak je tu interiér. Na fotkách vypadá jako docela staré prostředí, věk je na něm jednoduše znát. Ale když se do auta posadíte, zjistíte, že je skálopevný, vyrobený velmi kvalitně. Nic tam nevrže, nic tam nechrastí. Budíky nejsou žádný bláznivý digitál, ale krásně zakomponovaný displej do kapličky přístrojů. Je to prostě úžasně vyrobený kus auta. Už jsem jezdil v kusech, které měly najeto vysoko přes 300 000 km a můžeme se na rovinu říct, že podobné kvality v novější generaci už bohužel nedosahuje.
Třeba si všimněte, jak jsou boční okna v tomto autě neobyčejně tlustá. To vytváří v interiéru úžasnou akustickou atmosféru. Když jedete rychlostí 80 km/h, máte zapnuté rádio a pak se rozjedete na vyšší rychlost, nepoznáte vlastně žádnou změnu. Auto vás neustále hýčká svým podvozkem. Jediné, na čem lehce pokulhává, jsou velké příčné rázy, zvláště pokud máte větší kola. Ale my máme tady 18″, takže jsme naprosto v pohodě. Auto je nádherně tiché, ať už vzhledem k okolí, větru, nebo kamionu jedoucímu proti vám. V tomto vozidle se cítíte jako v bavlnce – je to velmi pohodlné a tiché, což je z uživatelského hlediska to nejlepší.
Co od auta na dlouhé trasy může člověk chtít, pokud jde o spotřebu? Je to velké auto, je to čtyřkolka s dvouspojkovou převodovkou. Spotřeba je kolem 11-12 litrů, pokud trochu tlačíte na plyn. Ale s tímto autem se dá jezdit svižně, avšak zároveň je nebývale úsporné. Máte pocit, jako kdyby auto vyrábělo naftu. Já s tímto autem jezdil opravdu podle předpisů a ujel jsem přes 200 km se spotřebou 6,5 l na 100 km. Dlouhodobě pak není problém jezdit za 8 litrů na 100 km. Je pravda, že tento motor má problém s karbonizací. Ale zaslouží si, abyste tento problém vyřešili, protože se vám odvděčí opravdu příkladnou efektivitou. Klobouk dolů, jak velké auto má takovou spotřebu.
Audi A6 má uklidňující účinek. Je to auto, ve kterém prostě nemáte pocit, že byste museli spěchat. Vše funguje automaticky a bez problémů. Přemýšlel jsem nad tím, jak je toto auto nedostupné a nedosažitelné. Ale dnes je situace jiná. I přes vyšší servisní náročnost si ho může dovolit koupit větší část lidí. Ale je třeba být upřímný a přiznat, že provoz tohoto auta bude stát peníze. Je důležité si uvědomit, že peníze budou, ale my nebudeme tu navždy. Pokud si to člověk v životě může dovolit, měl by si život nejen přežívat, ale také užívat. A s tímto vozem se cítím více živý každý den.