Celý článek zpět

Saab 900 kabriolet: Klasická elegance s otevřenou střechou

Saab 900 Convertible pochází ze Švédska a vyráběl se od roku 1993 do roku 1998. Vypadá skvěle díky svému klasickému tvaru a tomu, že je kabriolet. Saab vždycky dělal auta trochu jinak a tohle auto není výjimkou.

Existovaly tři verze: auto s třemi dveřmi, auto s pěti dveřmi a kabriolet. Mohlo mít různé motory, například 2,0 nebo 2,3 litrové čtyřválcové motory nebo 2,0 litrový turbomotor. Byl tu také motor V6 o objemu 2,5 litru, který vznikl ve spolupráci s firmou General Motors.

Atmosférický šestnáctiventilový dvoulitr 2.0i našeho modelu má jednoduchou konstrukci, jakou už dnes pod kapotami nových vozů nenajdete. Je osazen nepřímým vícebodovým vstřikováním MPI a nemá žádné další komplikované příslušenství pro snižování emisí. Auto s ním dosahuje maximální rychlosti 200 km/h, z nuly na 100 zrychlí za 11 sekund. K tomu stačí výkon 131 koní (při 6100 otáčkách) a točivý moment 177 Nm (při 4300 otáčkách). Udávaní spotřeba je 9,3 litru na 100 km.

Jednoduchá pětistupňová manuální převodovka má u tohoto typu motoru s relativně nízkým kroutícím momentem také dobré předpoklady pro dlouhou životnost. Je však důležité autu dopřát pravidelný servis a údržbu, aby zůstalo spolehlivé.

Saab 900 Convertible je velmi pohodlné auto. Podvozek je dobře vyvážený, takže zvládne jízdu ve městě i na delší trasy. Jízda s otevřenou střechou je sama o sobě velký zážitek. Můžeš si užít až se třemi spolucestujícími vítr ve vlasech a spoustu pozornosti, protože auto vypadá jedinečně a lidem se líbí. Protože pochází ze severské země, je stavěné na celoroční provoz i v nevlídném počasí. Švédové říkají, že i kdyby mělo být jeden den v roce krásně, stojí za to si koupit kabriolet. Naštěstí u nás je slunečných a teplých dní mnohem víc.

Pokud máš rád klasická stylová auta a máš rád jízdu s otevřenou střechou, Saab 900 Convertible by mohl být skvělou volbou! Doporučuji, aby sis ho u nás vyzkoušel a sám si udělal svůj vlastní názor.

Nejběžnější problémy se Saabem 900 Convertible mohou být tyto:

Elektrické problémy: Okna, střecha a další elektrické části mohou někdy nefungovat správně. Zkontroluj, jestli všechna tlačítka a spínače fungují.

Rez: Saab 900 se vyráběl ve Švédsku, kde je zima a sníh. Spodní části auta mohou začít rezavět. Je důležité auto pravidelně čistit a chránit před rzí.

Tlumiče a pružiny: Starší auta mohou mít opotřebované tlumiče a pružiny. Když si koupíš starší auto, ujisti se, že podvozek je v dobrém stavu.

Motor a převodovka: Je důležité pravidelně měnit olej a kontrolovat motor. Některá auta mohou mít problémy s převodovkou, takže si ji nezapomeň prohlédnout.

Náhradní díly: Saab už nevyrábí auta, takže je někdy těžší sehnat náhradní díly. Může se stát, že některé díly budou dražší.

Péče o střechu:

Aby střecha kabrioletu Saab 900 Convertible nepropouštěla vodu ani vzduch, je potřeba ji pravidelně kontrolovat. Sleduj, jestli nejsou na gumových těsněních praskliny nebo poškození. Když zjistíš, že střecha propouští vodu nebo vzduch, co nejdříve to oprav.

Střecha by měla být čistá, bez listí, prachu nebo jiných nečistot. Používej speciální přípravky, které udrží materiál střechy pružný a odolný proti počasí. Sluneční záření může střechu poškodit. Používej ochranné prostředky proti UV záření, aby střecha vydržela déle.

Youngtimer a brzy veterán

Pokud jde o stará auta, v České republice se za veterána považuje auto, které je starší než 30 let. To znamená, že Saab 900 z roku 1995 bude veteránem v roce 2025. Termín „youngtimer“ znamená auto staré mezi 20 a 30 lety, což se na Saab 900 z roku 1995 vztahuje od roku 2015 do roku 2025. Takže Saab 900 z roku 1995 bude oficiálně veteránem v roce 2025, ale už teď je považován za youngtimer.

Investoři v České republice využívají investice do youngtimerů několika způsoby. Často nakupují vozy ve výborném stavu a pravidelně je udržují, aby zachovali jejich hodnotu. Vyhledávají speciální edice a limitované série, které mají vyšší sběratelskou hodnotu. Účastní se aukcí, kde mohou získat vozidla za výhodné ceny.

Někteří zakládají soukromé sbírky nebo menší muzea, čímž zvyšují prestiž svých vozidel. Další možností je pronájem youngtimerů pro filmové produkce, reklamní kampaně nebo speciální akce, což přináší dodatečný příjem.

Sledují také aktuální trendy na trhu a přizpůsobují své investiční strategie. Někteří se specializují na restaurování a následný prodej youngtimerů, což může být velmi výnosné. Tyto investice tak kombinují finanční zhodnocení s vášní pro historická vozidla.