S dnešní cenou pohonných hmot je rozumné vybírat úspornější auta. A pokud nepotřebujete velké auto, tak ideálně nějaké menší, které dokáže být ještě úspornější. Po čem se tedy podívat?
Malé naftové auto dnes už nové nepořídíte
Moderní doba malým naftovým autům nepřeje. Kdysi to však bylo jinak a tak není vůbec od věci se podívat po nějakém takovém vozidle. Typickým příkladem je Volkswagen Lupo, který dokonce i v názvu má 3L TDI. A ne, 3L neznamená tři litry objemu, ale spotřeby. Nehledá se úplně snadno a je to již starší vůz, spotřebou ale rozhodně nadchne.
Z dostupnějších možností je tu například Škoda Fabia první generace s motorizací TDI. Zatímco v malém Volkswagenu je pod kapotou naftový tříválec o objemu 1,2, to u Fabie se jedná o plnohodnotný čtyřválec o objemu 1,9 litru a výkonu 74 kW. A i ten dokáže jezdit nečekaně úsporně, spotřeby začínající čtyřkou nejsou výjimkou. Existovala ale i verze bez Turba, tedy SDI. Ta sice ztrácí na výkonu, zato nabídne více stabilní dobrou spotřebu.
Pozdější motor 1,4 TDI nebyl sice vrcholem kultivovanosti a výkonu, se spotřebou dokázal taky zamávat.
I benzínový motor dokáže být úsporný
Někomu nafta nevoní a radši dá přednost benzínovému pohonu. V takovém případě je dobrou volbou italský motor 1,2 FIRE. Ten se dával i do větších aut, v takovém Grande Puntu se již trápí, ale v menších nabídne nejen dynamiku, tak skvělou spotřebu. Ukázkou toho, jak jsou někdy paradoxně novější modely méně úsporné, je Nissan Micra. Ta v nové generaci s litrovým tříválcem pod kapotou jezdí i při klidné jízdě za 7 litrů, ale starší generace zvládala 5,5 a bylo prakticky jedno, jak s ní člověk jezdil.
Obecně ale platí, že malá moderní auta s malými benzínovými motory jsou úsporná. Tak to zkrátka je. Naftové motory již nenajdete, čistě benzínové ještě ano, ale co třeba hybridy? To je totiž velice zajímavá cesta, zvláště u menších aut.
Hybrid u malého auta dokáže zázraky
Takový Renault Clio s hybridním pohonem nabídne nejen 140 koní, což je parádní hodnota na tak malé auto. Ale hlavně spotřebu, které člověk snad ani nevěří. Zvláště ve městě. To je ten rozdíl – Clio můžete mít i se základní motorizací SCe 65, která sice postrádá výkon, zato nabídne stabilně celkem nízkou spotřebu a za nízkou cenu. Hybridní E-Tech 140 umí ve městě jezdit za tři litry, jelikož využívá elektromotor. Mimo město pojede za pět, což je výsledku ale stále skvělá hodnota, i když je tam dvoulitrový rozdíl.
U větších aut jsou hybridy občas k vzteku. Ve městě mají jasné výhody, kdy nejednu kolonu projedete čistě na elektřinu, na dálnici a na okreskách už se ale trochu trápí, protože musí pracovat s těžkým autem. To ale není případ malých aut, takže tam se po nějakém hybridu rozhodně podívejte! Jako nová jsou tato auta dražší, u ojetin je však situace příznivější.
Elektromobil – vyšší pořizovací náklady, levný provoz
Malých elektromobilů je jako šafránu. Nových už úplně, to je vlastně jen Dacia Spring, jelikož elektrické Citigo a e-Up od Volkswagenu se už neprodávají. Jako ojetiny jsou to díky tomu nesmírně žádaná auta, jelikož náklad na jejich provoz jsou opravdu tak nízké, jak mohou být. Pokud tedy máte kde nabíjet. Vzhledem k velikosti baterií není problém nabíjet ani z klasické zásuvky. A pak už vás čekají jen náklady v podobě pylového filtru. I brzdy vydrží díky rekuperaci téměř věčně.