Rozpoznat všechny možné závady při zkušební jízdě vyžaduje určité zkušenosti. Pokud se na diagnostiku kupované ojetiny tímto způsobem necítíte, vezměte s sebou raději automechanika. Jestliže se rozhodnete zvládnout to sami, budou se vám možná hodit naše rady.
Když se vám auto líbí zvenku i zevnitř a má v pořádku papíry, měli byste ho před koupí osobně vyzkoušet. Účelem zkušební jízdy není jen zjistit, jak se vám s ním jezdí, ale také identifikovat potenciální problémy, které by vás mohli v budoucnu stát víc peněz. Složitý návod, na co si dát pozor, byste stejně nejspíš zapomněli, pojďme ho tedy co nejvíce zjednodušit.
I když nejste automechanik, tak jste určitě řidič nebo řidička. Víte, že auto nejdřív musíte nastartovat, pak se rozjet, přitom řadit, přidávat plyn, brzdit a zatáčet. Během jízdy pak nastavujete klimatizaci, svítíte, blikáte atd. Vaším úkolem je během těchto běžných řidičských úkonů, sledovat a poslouchat, jestli se vám něco nezdá.
Nejnákladnější jsou opravy motoru a převodovky. Tam si dávejte největší pozor. Také výměna tlumičů, prvků náprav a řízení může u některých aut dosáhnout neúměrně vysokých částek v poměru k ceně vozu. Brzdy a kotouče jsou spotřební materiál, přesto nepodceňujte jakékoliv signály popsané níže.
Tady zjišťujeme kondici motoru. Sledujeme, jakou barvu má kouř, který se po nastartování vyvalí z výfuku a dál se valí při volnoběhu ze studeného motoru. Když auto po nastartování příliš kouří, je to vždycky špatně. Kouř může být černý, modrý nebo bílý. Černý znamená špatné spalování. Modrý znamená, že motor spaluje olej. Bílý, že se do spalovacího prostoru dostává chladící kapalina. Nejmenší zlo je černý kouř. U modrého nebo intenzivního bílého (nepleťte si s párou z katalyzátoru) jste narazili na podvodníka, který se vám snaží prodat auto s motorem vyžadujícím okamžitou a nákladnou opravu.
Tady zjišťujeme kondici spojky a převodovky. U aut s manuální převodovkou sledujte, zda spojka nezabírá příliš nahoře. Pokud ano, brzy budete potřebovat novou. Řadící páka by měla jít hladce do všech pozic. U aut s automatickou převodovkou sledujte, zda auto při rozjezdu necuká. Zdravá automatická převodovka táhne vždy hladce. Vyzkoušejte všechny rychlostní stupně. Pokud automatická převodovka na jakýkoliv stupeň zadrhává, rovnou se otočte a vyzkoušejte jiné auto.
Tady opět sledujeme kondici motoru, ale po zahřátí na provozní teplotu. Zajímá nás rovnoměrný nárůst tažné síly na každý převodový stupeň. Teď můžete motoru trochu naložit a opět sledovat ve vnějších zpětných zrcátkách, jak kouří nebo nekouří. Na ukazateli sledujte, co dělá teplota, zda se příliš neblíží do červeného pole.
Tady kontrolujeme stav podvozku. Když ztichne motor a auto jede setrvačností, máte šanci slyšet případné hučení ložisek, odhalit, zda auto táhne do strany nebo když se projedete na silnici se špatným povrchem, můžete posoudit stav tlumičů a prvků náprav podle zvuků a míry pohodlí.
Tady kontrolujeme stav brzd a také geometrie náprav. Brzdy by neměly být slyšet do auta a auto by při brzdění nemělo táhnout do strany. Výměna brzd, kotoučů a seřízení geometrie jsou sice součástí pravidelné péče o vozidlo, ale u aut po velkých nehodách už nemusí jít geometrie seřídit. Proto pozor na jakékoliv nesymetrie, které pociťujete při řízení nebo brzdění.
Tady kontrolujeme stav řízení. Zejména v plném rejdu při manévrování na místě by se neměly ozývat žádné zvuky. Volant by měl jít otáčet bez zjevných změn odporu v různých polohách. Jízdě v přímém směru by měla odpovídat neutrální poloha volantu.
Tady kontrolujeme palubní systémy. Posoudíte, jak fungovala klimatizace a můžete si pohrát se všemi tlačítky a ovladači. Taky znovu koukneme na teplotu motoru, zda není příliš vysoká a můžeme nechat prodejce několikrát prošlápnout plyn a zkontrolovat, jestli ze zahřátého výfuku vychází nějaký kouř a jaký.