Náš testovaný Mercedes třídy B druhé generace s označením W246 je v podstatě nové auto, nemá najeto ani 20 tisíc km a je z programu Auto ESA Premium. Logicky: takovéto auto žádné problémy nemá. Proto si budeme v testu radit, na co si dát v případě Mercedesu třídy B pozor.
Do vozu se skvěle nasedá. Nízko umístěná podlaha a vyšší posed člověku připomenou proč byly vozy typu MPV svého času, tak neuvěřitelně populární. A je docela škoda, že si popularitu vozů MPV musíme připomínat v minulém čase.
Mercedes B 250 měří na délku jen lehce přes 4,3 m a je tady rozhodně spoustu místa. Při sezení vepředu nemáte žádný problém a vzadu je to s místem snad ještě lepší. Navíc interiér díky barevné kombinaci s bílými plasty působí nejenom prostorně, ale i neobyčejně vzdušně. Opravdu je příjemné tady sedět, je tady královsky místa a panoramatická střecha nad hlavou ještě dodává na pocitové prostornosti. Pod pátými dveřmi se ukrývá 486 litrů prostoru. Po sklopení druhé řady sedadel dokonce 1545 litrů, a to vám stejně velká současná SUV dají opravdu zřídkakdy. Jediný vážnější zádrhel v interiéru? V našem testovaném Mercedesu třídy B jsou béčkové sloupky poměrně blízko vaší hlavy, tak pozor abyste se případně nebouchli.
Třída B se možná nezdá, ale s testovaným dvoulitrovým turbomotorem s označením 250 si tohle auto sáhne až úctyhodnou dynamiku. Extrémně důležitá je u tohoto motoru kvalita benzínu. Pokud tankujete méně kvalitní benzín motor trpí na tzv. detonační spalování, a v extrémním případě může prasknout i píst.
A stejné je to s přetaženými servisními intervaly. V mnoha případech se totiž zákazníci servisu Mercedes dozvěděli, že auto si je schopno měřit viskozitu oleje a samo ukáže, že máte jet do servisu. A ono tu hlášku pak neukázalo klidně 40 tisíc km. Interval výměny oleje tedy dodržujte podle předepsaných údajů.
Samotná dvouspojková převodovka je poměrně spolehlivá, a i když se mohou objevit námitky, že k podobnému typu auta se automat hodí trochu méně, tak možná budete mít i pravdu, ale označit tuto převodovku za špatnou volbu, rozhodně nejde. Navíc vydrží klidně až 150 tisíc km. A možná se budete divit, drobné opravy této převodovky jsou dokonce ještě levnější než typ DSG koncernu Volkswagen. Olej tady potom měňte ideálně po každých 60 tisících km.
Naftová Béčka mívají docela často problém s filtry pevných částic. Jsou tu dva druhy motorů: Mercedes a takové, které se dávaly do Renaultů nebo i do Dacií, to jsou ty slabší CDI, kde občas zlobí vstřikovače nafty. Na druhou stranu takováto auta umějí jezdit s velmi nízkou spotřebou, stačí jim ani ne 5 l na sto. A to, i když jezdíte po dálnici. V našem případě tento dvoulitrový turbomotor Mercedes si v Béčku v kombinaci s naší dvouspojkou zpravidla řekne minimálně o 8 litrů. A pokud dost šlapete na plyn, bude to klidně i 12 litrů, a to by v rodinném MPV člověk opravdu nečekal.
Béčko mělo i několik svolávaček, například kvůli špatně upevněným sedadlům spolujezdce, které se v případě nehody mohly výrazně naklonit a ohrozit tak bezpečnost posádky. Zlobil také software systému asistenční služby a občas se také objevily problémy s praskajícími palivovými trubkami. Ale právě tohle všechno Mercedes pokryl v rámci svolávaček. Při testovací jízdě si také dejte pozor na klepání od podvozku, tedy na klepající tyčky stabilizátorů. A nejsilnější stránkou nejsou ani brzdy. U ojetých Béček se velmi často objevují zvlněné kotouče. A zazlobit také dokážou čidla ABS u zadních kol, která jsou vlastně součástí všech systémů ESP, takže se může stát, že vám najednou kvůli jednomu čidlu přestane fungovat úplně všechno. Naštěstí je to triviální oprava.
Motor s výkonem 211 koní a 350 Nm točivého momentu jede fakt docela dost, navíc budete překvapeni, ale toto rodinné MPV je občas schopné si plivnout do výfuku. Ostatně celá ta pohonná soustava, včetně dvouspojkové převodovky a jejího nastavení, člověku spíš připadají, jako kdyby utekly z nějakého hot-hatche, a rozhodně se nehodí do podobného typu auta.
Ale, když jedete v klidu, Béčkem se jede docela dobře a začíná vynikat jeho agilita. A také máte k dispozici poměrně strmé řízení a podvozek, který při nižších rychlostech neprojeví sebemenší náznak nestability, a to auto se ani trošku nezhoupne. Z auta je dobře vidět, snadno se v tu chvíli ovládá, převodovka v tomto klidném režimu funguje brilantně a vám se s tímto vozem dobře jezdí.
A pokud z našeho testovaného vozu ještě sundáte runflatové pneumatiky, které má už z výroby a necháte vůz na malých kolech, bude vás těšit komfortem nízko umístěné podlahy, příjemným posedem a dobrým výhledem ven.
Na naše doporučení ale spíš hledejte úspornější varianty vozu. Model Mercedes B 250 W246 se totiž spíš hodí zapřisáhlému fanouškovi tohoto modelu, který zkrátka chce to nejvíc a určitě ho nezajímá, že zlatá střední cesta je mnohdy lepší volbou.