Celý článek zpět

Test: Land Rover Defender

Existují automobily, které pověst doslova předchází. Takovou legendou je i Land Rover Defender. Nedávno byl představen v reinkarnovaném provedení. Jaké je jedno z nejlepších terénních aut současnosti?

Pravověrní offroad příznivci po ukončení výroby starého Defenderu zaplakali. Podle nás zbytečně. Nový Defender je stále nejdrsnější produkt značky, který svého předchůdce překonává ve všech jezdeckých disciplínách. Kromě toho nabízí také luxus a pohodlí, o kterém se staromilcům mohlo jen zdát. Jeden exemplář v perfektním stavu čeká na svého kupce u nás v Auto ESA Premium. Je v pětidveřovém provedení, ve střední délce, má třílitrový naftový šestiválec, osmistupňový automat a samozřejmě pohon všech kol. Nabízíme ho za takovou cenu, že za rozdíl oproti novému by se dala pořídit třeba cesta kolem světa.

Příslušenství jako stavebnice

Jen málokterý automobil vzbuzuje naživo takový respekt. Kombinace hranatých tvarů a bezmála dvoumetrové výšky působí impozantně. Naše konkrétní auto má navíc spoustu zajímavých detailů. Třeba nášlapy na kapotě nebo boční box, kam si můžete poskládat vybavení pro své putování krajinou. Pro dobrodruhy toho ale Defender nabízí mnohem víc. V originálním příslušenství si můžete vybrat třeba žebřík a mohutný střešní nosič pro rezervní kola nebo stan na přespání. Střecha je pro tyto případy dimenzovaná na statické zatížení až 300 kg a ztížení při jízdě až 130 kg.

Optimální konfigurace

Defender se vyrábí v mnoha verzích. Můžete ho objednat jako třídveřovou devadesátku, jako standardní pětidvéřovou stodesítku a také jako long stotřicítku. Můžete mít pěti, šesti i sedmimístné provedení. K dispozici jsou vznětové a zážehové motory od čtyřválce až po osmiválec. Naftové verze označované jako D200, D250 a D300 mají všechny shodný šestiválec Ingenium, který je velice kultivovaný a spolehlivý. Podle nás představuje nabízený vůz optimální konfiguraci z hlediska délky, počtu míst, výkonu a spotřeby. 

Motor D200

Na rozdíl od některých značek D200 tady neoznačuje malý motor. Jedná se o řadový šestiválec o výkonu 147 kW/200 k dopovaný dvěma turbodmychadly a mild hybridním systémem k maximálnímu točivému moment 500 Nm, který je k dispozici od téměř volnoběžných otáček. Na zrychlení z nuly na sto za 10,2 sekundy se podílí nejmodernější osmistupňová automatická převodovka ZF. Při jízdě podle předpisů můžete očekávat dlouhodobou spotřebu kolem osmi litrů, v ideálních podmínkách pro eko jízdu klidně i šest litrů. Naopak při dynamické jízdě bude dlouhodobá spotřeba kolem deseti litrů nafty. A to je na vůz vážící 2,4 tuny vynikající hodnota.

Adaptivní podvozek

Díky adaptivním tlumičům dokáže Defender rozpoznat, na jakém povrchu zrovna jede a podle toho je buď tužší nebo měkčí. Na hladké silnici se podvozek utáhne a vůz snese i razantní průjezdy zatáček. Pokud je povrch silnice rozbitý, překvapí Defender kultivovaným a příjemným pohlcováním všech nerovností. Když sjedete z asfaltky na polní cestu, zjistíte, že i tady je vůz ve svém živlu a správně vytušíte, že tím jeho schopnosti zdaleka nekončí.  

Výbava do terénu

Defender dokáže jen tak, jak je z výroby, brodit až v 90 cm hloubce. Nájezdové úhly jsou 37,5 stupně vpředu a 40 stupňů vzadu. Přechodový úhel vlivem 3 metrového rozvoru je 27,8 stupně. Schopnosti podporuje nastavitelná světlá výška do maxima 291 mm. Systém přepínání jízdních režimů umožňuje zvolit například eco, comfort, sníh, štěrk, trávu, bláto, vyjeté koleje, písek nebo pomalou jízdu po velkých kamenech. Přepínat můžete také redukci nebo uzavírat mezinápravový diferenciál. V terénu si také můžete spustit špičkový kamerový systém s vysokým rozlišením, který pokrývá vše, kam řidič nevidí, a navíc z různých úhlů pohledu. Displej také ukazuje užitečné informace jako je hloubka brodění, křížení náprav nebo aktuální náklon.

Interiér

Precizně vyvedený interiér nabízí kombinaci luxusu a účelnosti. Mimo hořčíku na volantu je dalším luxusním materiálem alternativa pravé kůže, která se vyznačuje vyšší odolností a snadnější údržbou. Přitom je na omak možná ještě příjemnější. Pro posádku je připraven velký objem odkládacích prostorů. Místa vzadu mají dlouhé sedáky a vysoká střecha vyvolává pocit přebytku prostoru. Zavazadlový prostor je i v porovnání s velkými SUV skutečně mimořádný. Po roletku je objem kufru okolo sedmi set litrů. Až ke střeše, bez sklopení zadních sedadel máte k dispozici 1075 litrů.

Celý test ke shlédnutí: