Automobily Kia už dlouho nejsou levné substituty po boku etablované konkurence. Kia Ceed třetí generace to už není nějaké auto jen do počtu. Kompletní vývoj tohoto vozu i testování probíhalo v německém Frankfurtu a na kvalitě a schopnostech auta je to rozhodně znát.
Ještě poměrně nedávno měla Kia poměrně problém s kvalitou lakování, první Ceedy tedy poměrně brzo rezaví. U našeho testovaného vozu je lak velice kvalitní a třeba taková Mazda nebo Renault rozhodně nemá lepší.
Podobnou kvalitou Ceed na člověka promlouvá také uvnitř. Zpracování nebo kvalita jednotlivých materiálů je dobrá, nikde nic nevrže, měkčené plasty jsou příjemné na dotyk, spodek palubky je očividně pevný, tohle auto není žádná druhá jakost. A postavit vedle tohoto vozu třeba stejně starého Peugota 308, Opela Astru, Renault Megane, tak ta auta si nebudou mít co vyčítat.
Přední sedadla by mohla mít trošičku měkčí polstrování, aby do nich tělo lépe zapadlo, ale díky široké škále nastavení volantu a sedadla se dá sedět poměrně nízko a celkem příjemně. Volant se drží perfektně, řadící páka se pohybuje v příjemně ostře ohraničené kulise a při ovládání auta vám radost udělají i velké ovladače. Ano, na první pohled nevypadají zrovna nejlépe, ale toto jednoduché ovládání klimatizace je pro život moc fajn, mnohem lepší než ovládání na displeji.
A jak je to s místem na zadních sedadlech? Na první pohled ve všech směrech velmi dobré. Ale pojďme k jednomu veledůležitému prodejnímu aspektu, kterým například mladoboleslavská konkurence, většinou deklasovala úplně všechny. Jak tedy vypadá kufr Kia Ceed SW? Pod zadním víkem se ukrývá prostor 625 litrů, což je víc, než má trojková Octavia. A kdyby ještě bylo místa málo, tak se dá ještě něco poskládat do spodních odkládacích schránek. A když sklopíte druhou řadu sedadel, tak před sebou máte najednou objem 1.694 litrů! Ano, takový prostor v kombi nižší střední třídy – takže klobouk dolů!
Jenomže utáhne testovaná Kia všechna ta zavazadla a cestující, když pod kapotou je jenom „nebohý“ litrový tříválec? Pokud čekáte katastrofické scénáře o tom, že takhle malý motor v relativně dospělém autě přece nemůže vydržet, tak vás musíme zklamat. Všechny zkušenosti zatím ukazují, že konstrukčními vadami motor 1.0 T-GDI netrpí. A jestli se u něj něčeho máme obávat, tak je to pouze karbonizace. Ovšem, to jen v případech, kdy v motoru není pravidelně po 15 tisících kilometrech nebo po jednom roce měněný olej. Protože pokud je, tak podle údajů autorizovaných servisů se zatím ukazuje, že nepravidelné městské popojíždění nebo pomalé tempo, tomuhle motoru nevadí.
V čem motor není silný? Tak si to pojďme povědět za jízdy. Co se asi stane, když se začnu rozjíždět do mírného kopce, tak abych měl otáčky v ideálním pásmu a aby to zbytečně neřvalo? Otáčky jsou ovšem přesně tam, kde ještě nezabírá turbodmychadlo. V takovém momentě ale nemá motor zrovna moc síly a je extrémně tupý na plynu. Zkrátka, tohle auto chce trochu zvyku při rozjezdech.
A ten drkotavý zvuk motoru? Tak ten už nevychytáte, s tím se prostě musíte skamarádit, ale pravda je, že pokud jedete mimo město, jedete ustáleným tempem, tak ten motor se velmi zklidní a najednou váš Ceed působí velmi dospěle i s malým tříválcem.
V čem je litrový motor naopak velmi silný? On nedává zrovna největší porci točivého momentu, maximum je tu nějakých 172 Nm, ale jeho síla je příjemná, postupně graduje a je lineární. Zároveň při nižších otáčkách je motor daleko živější než třeba atmosférická čtrnáctistovka. A pokud s autem nejezdíte stále ve čtyřech lidech s plným kufrem, tak náš testovaný Ceed se rozhodně nedá popsat slovy, jako slabý nebo snad pomalý. A z nuly na sto to zvládne za nějakých 11 vteřin. Dá se tedy říci, že to auto je pro běžné ježdění slušné a příjemně svižné.
Pokud vás řízení jenom trochu baví, tak Ceed SW by vás mohl bavit taky. U nového Ceedu je dobrá jeho přesnost ve volantu, takže ten vůz jste schopni vést na centimetry přesně. Zároveň má velmi vyvážený podvozek s přirozeným chováním, kterému lehoučký tříválec dále pomáhá.
A pak je tu spotřeba. Nám se během týdnů podařilo jezdit s testovaným vozem za zhruba něco přes 6 litrů benzínu. Když to ženete, je to tak 7 až 7, 5 litru, když jedete naopak klidně, tak Ceed jezdí za zhruba 5,5 l. Každopádně průměrný výsledek po týdnu ježdění je 6,2.
Jasně, člověk cítí, že nejede drahým autem, ale rozhodně nejede něčím, co by ho jakkoli obtěžovalo, co by mu vadilo a nedělalo úkony, tak jak má. Na obutých 17palcových kolech je Ceed stále velice komfortní, zároveň dobře stabilní, je bez problémů. Asistenti Kia si sice občas při dešti vypoví službu, ale na to se dá zvyknout.
Objektivně, nebýt dvou aspektů, tak by se vlastně vozu Kia Ceed SW nedalo nic vytknout. Za prvé je to odhlučnění podvozku, které okamžitě zaznamenáte, když se mění struktura asfaltu a za druhé to je akustický projev tříválce. Ale člověk si na obě věci zvykne a pak mu to nevadí. A vlastně už vůbec ne, když má náš testovaný vůz má najeto jen 27 tisíc km, je z roku 2018 a stojí 350 tisíc Kč.
Naše testovaná Kia Ceed SW třetí generace vypadá opravdu dobře a je to stále velmi spolehlivé a praktické auto. Stručně řečeno, tenhle vůz je pro bezstarostný život.