Škoda Octavia je na trhu od roku 1996. Od té doby byly představeny čtyři generace. Prvních tří generací bylo vyrobeno 6 milionů kusů. Octavia je nejprodávanějším ojetým vozem v Česku a na Slovensku. Důvodem k takovému úspěchu je skvělý poměr mezi cenou a výkonem. Podívejte se s námi, jak šel čas s tímto dnes již ikonickým modelem.
V první generaci byl důraz kladen především na kvalitu a spolehlivost, což se odráželo v jednoduchém, ale elegantním designu a solidní technice. Druhá generace přinesla lepší interiér a komfort, zatímco třetí generace byla průlomová v oblasti výkonu, technologií a bezpečnostních systémů. Současná čtvrtá generace Octavie nabízí nejen krásný design a špičkové technologie, ale je ze všech Octavií také největší.
První generace Octavie byla k dispozici jako liftback a kombi. Vyráběla se do roku 2004 a následně pokračovala šest let paralelně s druhou generací pouze jako kombi pod označením Tour. Byla k dispozici s řadou benzínových a dieselových motorů. Benzínové motory zahrnovaly jednotky o objemu 1,4 litru až 2,0 litru s výkonem od 60 do 180 koní. Dieselové motory byly k dispozici s objemem 1,9 litru a výkonem od 68 do 130 koní.
Rozměry vozu byly 4507 mm na délku, 1731 mm na šířku a rozvor 2512 mm. V průběhu výroby Octavie první generace přicházely postupně atraktivní verze 4×4, luxusní verze Laurin & Klement nebo verze RS. První Octavii chválili zavazadlový prostor, ale kritizovali nedostatek místa na zadních sedadlech. Ty nejlevnější Octavie první generace dnes stojí kolem 15 tisíc korun a nejdražší kolem 150 tisíc korun.
Druhá generace Škoda Octavia byla velmi podobná svému předchůdci z hlediska vzhledu. Dostala jiná světla vpředu i vzadu a nárazníky více splývaly s karoserií. Druhá generace Octavie byla k dispozici s mnoha motory benzínových a dieselových variant. Benzínové motory zahrnovaly jednotky o objemu 1,2 litru až 2,0 litru s výkonem od 75 do 200 koní. Dieselové motory byly k dispozici s objemem 1,6 až 2,0 litru a výkonem od 105 do 170 koní.
Rozměry vozu byly 4569 mm na délku, 1769 mm na šířku a rozvor 2578 mm. Což znamená, že mírně narostla. Místo na kolena vzadu se zvětšilo díky prodloužení rozvoru a jiné konstrukci předních sedadel. Druhá Octavia přinesla dvouzónovou klimatizaci, parkovací a dešťové senzory. Poprvé se objevil oblíbený derivát Scout. I druhá generace měla svojí verzi Tour, která se vyráběla déle než výchozí model. Ceny Octavie druhé generace se pohybují podle stavu orientačně od 30 tisíc korun do 300 tisíc korun.
Třetí generace dostala ostřejší rysy. Nejsnáze ji poznáte podle zalomené plochy na pátých dveřích ve stylu origami. Zalomení má liftback i kombi. Zpředu ji poznáte podle rozdělených předních světel, která dostala až po faceliftu. Pod kapotou už najdete pouze přeplňované naftové a benzínové motory. Benzínové motory zahrnovaly jednotky o objemu 1,2 litru až 2,0 litru s výkonem od 86 do 245 koní. Dieselové motory byly k dispozici s objemem 1,6 litru až 2,0 litru s výkonem od 105 do 184 koní.
Rozměry vozu byly 4659 mm na délku, 1814 mm na šířku a rozvor 2686 mm. Opět tedy oproti předchozí generaci narostla. V interiéru najdete moderní dotykové displeje, digitální přístrojový štít, řidičovi pomáhá řada asistentů jako jsou kamery, adaptivní tempomaty nebo LED světla. Další novinkou byl adaptivní podvozek anebo samosvorný diferenciál pro verzi RS. Zvětšení rozměrů přineslo také širší rozchod a tím i zlepšení jízdních vlastností. Ceny Octavie třetí generace se pohybují zhruba od 120 tisíc korun do 800 tisíc korun.
Čtvrtá generace se vrátila k jednodílným světlům a dynamickým designem navazuje na větší Superb. Opět je k dostání ve verzi kombi, liftback a v derivátech RS a Scout. Čtvrtá generace Octavie je k dispozici s řadou motorů, včetně benzínových a dieselových variant. Benzínové motory zahrnovaly jednotky o objemu 1,0 litru až 2,0 litru s výkonem od 110 do 245 koní. Dieselové motory byly k dispozici s objemem 2,0 litru a výkonem od 116 do 200 koní. V nabídce je také jako mild hybrid a plug-in hybrid.
Rozměry vozu byly 4702 mm na délku, 1829 mm na šířku a rozvor 2686 mm. Octavia čtvrté generace přinesla mnoho dalších nových technologií, jako jsou matrixová led světla, head up displej nebo volně stojící displej infotainmentu. Pokročila také digitalizace na palubě, jako například možnosti číst data z vozidla v telefonu prostřednictvím aplikace. Víceúrovňová palubní deska také umožňuje individualizované ambientní osvětlení. Ceny ojetých Octavií čtvrté generace se pohybují od 400 tisíc do 1 200 tisíc korun.
Když se podíváme zpět, tak největší skok v technologiích a jízdních vlastnostech znamenala třetí generace Octavie. A je jedno, zda před nebo po faceliftu (na čtyři světla vpředu). Čtvrtá generace již nepřinesla takové skokové zvýšení výkonu ani zlepšení jízdních vlastností jako generace třetí. Díky jednoduchému a nadčasového designu trojka nepůsobí staře a bude ještě dlouho elegantní. Ze všech ojetých Octavií právě trojka nabízí největší výběr kombíků, liftbacků, automatů a čtyřkolek v benzínu nebo v naftě. Trojka je právě teď na trhu ojetin nejvíc v kurzu.