Většina řidičů u nás celoročním pneumatikám nedůvěřuje. Na druhou stranu uživatelů celoročních pneumatik stále přibývá a nedají na ně dopustit. Jak se v tom vyznat? Abyste se mohli lépe rozhodnout, zda následovat trend či nikoli, přinášíme vám několik námětů k zamyšlení.
Letní pneumatiky mají vynikající přilnavost a ovladatelnost na suché i mokré silnici v létě a za mírných podmínek. Pokud se dostanou na sníh, led nebo studenou vozovku, jejich přilnavost je minimální a jízda s nimi je krajně nebezpečná. Proto jejich použití za některých situací a v některých oblastech omezuje zákon.
Zimní pneumatiky jsou vhodné pro všechny oblasti, kde vládnou zimní podmínky od sněhu až po led. V létě sice nejsou zakázané, ale mají horší přilnavost na suché silnici a za vysokých teplot velice rychle ubývají.
Celoroční pneumatiky jsou vhodné tam, kde je mírné podnebí. To ovšem neznamená, že by byly úplně bezzubé, jako sezónní pneumatiky v opačných sezónách. V létě se jejich přilnavost blíží letním pneumatikám a v zimě se jejich vlastnosti blíží pneumatikám zimním. Zimní schopnosti potvrzuje označení na boku pneumatiky M+S a symbol sněhové vločky ve skalním masivu. Bez tohoto označení se nejedná o celoroční pneumatiku. Minimální hloubka vzorku v zimě je 4 mm a v létě 1,6 mm.
Za posledních padesát let stoupla průměrná teplota v Čechách o 2.2° C. Jedná se o průměr, takže v některých oblastech se teplota zvýšila i více. Příkladem jsou velká města jako Praha nebo Brno, kde sníh nebo led, který by dlouhodobě souvisle pokrýval vozovku podle definice zimního zákona, už téměř nepamatujeme. A kdyby k tomu náhodou došlo, použití celoroční pneumatiky je legální díky označení M+S a vločkou ve sněhovém masivu. Stejně tak se s celoroční pneumatikou můžete vydat do horských středisek, kde Vás policie nemůže šikanovat, pokud máte dostatečně hluboký vzorek.
Jsou řidiči, kteří tráví na cestách mnoho času a jezdí do oblastí, kde vládne tuhá zima a jsou tam prudké kopce. Nebo řidiči, kteří absolvují většinu svých kilometrů na rychlostních silnicích a rádi si občas střihnou rychlostní zkoušku na okreskách. Takoví řidiči by měli zůstat věrní sezónním, tedy zimním a letním pneumatikám. Ovšem pokud jste klidný a rozvážný řidič, který nemá velký roční nájezd, zvládnete většinu situací bezpečně i s celoročními pneumatikami.
Celoroční pneumatiky nabízí celá řada značek a každá má svojí vlastní alchymii, jak sloučit v jedné pneumatice protichůdné požadavky pneumatik sezónních. Jak se jim to daří ukazují nejlépe nezávislé testy, kterých je plný internet.
Celoroční pneumatiky vydrží přibližně 40 tisíc kilometrů než se nový vzorek s hloubkou něco přes 8 mm sjede na minimální zimní 4 mm. Pak máte zhruba ještě dalších 20 tisíc do minimálního letního limitu hloubky vzorku 1,6 mm, které můžete s pneumatikami ujet v létě.
Podle vašeho ročního nájezdu si můžete spočítat, kolikrát nebudete muset do pneuservisu. Pokud jste dosud byli zvyklí absolvovat celý rok na letních nebo na zimních, jak to dělá celá řada svátečních řidičů, celoroční pneumatiky vám za stejné peníze přinesou mnohem větší bezpečnost a nezávislost na počasí.
Podle naší zkušenosti jsou největšími odpůrci celoročních pneumatik pneuservisy, pro které přezouvání dvakrát ročně znamená dvě sezónní špičky tržeb. Ani pro samotné výrobce pneumatik není rostoucí trend používání celoročních pneumatik úplně nejlepší zprávou. Pokud ale nechtějí přenechat tento segment konkurenci, musí se snažit vyvíjet co nejlepší produkty. Díky tomu se kvalita celoročních pneumatik v posledních letech výrazně zlepšila a řada negativních tvrzení se již nezakládá na pravdě. Když jezdíte převážně v městském provozu, převážně v mírných podmínkách a najezdíte málo kilometrů, jsou pro vás celoroční pneumatiky optimální volbou.