Kategorie čtyřdveřových kupé už je s námi téměř 20 let, kdy ji proslavil Mercedes-Benz CLS. Největší boom však nastal až s příchodem Audi A7 Sportback. Od té doby každá prémiová automobilka zastoupila tuto kategorii svým modelem. My se dnes podíváme na dva protiklady. Na úsporné a luxusně orientované BMW 840d a extrémně výkonné Porsche Panamera Turbo.
Porsche Panamera Turbo je už na první pohled něco extra. Jako nové stálo přes 5 milionů Kč. A je to znát nejen na výkonech a bohaté výbavě, ale především na kvalitě použitých materiálů a zpracování. V interiéru najdete jen kůži, karbon a jiné ušlechtilé materiály. Ve výbavě nechybí prémiové ozvučení Burmester, Soft-close (elektrické dověry dveří) asistent jízdy v pruzích a mnoho dalšího. Pozice za volantem je doslova geniální, akorát sedadla Classic by mohla mít lepší boční vedení. A to není vše, co Panamera dokáže nabídnout. Vzadu je dostatek místa i pro vzrostlé dospělé cestující a kufr o objemu necelých 500 litrů je díky velkému víku dobře přístupný.
Pod kapotou se nachází mocné srdce 4.0 V8 BiTurbo, které můžeme znát i s z koncernových vozů Audi RS6/RS7 nebo Lamborghini Urus. Zde byl motor naladěn na výkon 550 koní, který putuje na všechna kola přes osmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK. I když váží téměř dvě tuny, tak z 0 na 100 km/h dokáže akcelerovat za 3.8 sekundy a maximální rychlost činí 306 km/h. Pokud byste si mysleli, že musí žrát i děti jdoucí okolo silnice, máte pravdu. Při rychlé jízdě není problém překročit 20 litrovou hranici. Když naopak budete plyn jen lechtat, není problém jezdit za 10 litrů. Kdo by ale chtěl jezdit pomalu s Porsche, které má 550 koní. Je to mezistátní expres, který vás pohodlně a extrémně rychle převeze přes půlku Evropy. O komfort se stará vzduchový podvozek s adaptivními tlumiči, který je navíc výškově nastavitelný. Ten v kombinaci s aktivní aerodynamikou v podobě výsuvného křídla zajišťuje i dechberoucí přilnavost v zatáčkách.
BMW řady 8 je takřka dokonalé auto. Ať hledáte, jak hledáte, výraznější chybu na něm nenajdete. Interiér je prostorný, skvěle zpracovaný a geniální je i multimediální systém iDrive. Posádku si hýčká takovým způsobem, že dokonce vyhřívá i loketní opěrky. Jelikož má stejný základ jako luxusní limuzína řady 7, žádné kompromisy tu hledat nemusíte. Je to dospělé auto na úrovni, na které se můžete spolehnout v každé situaci.
Možná byste si mohli myslet, že naftový motor se pod kapotu luxusního auta nehodí, ale vyvedu vás z omylu. Řadový šestiválec o objemu 3.0-litru od BMW patří mezi nejlepší naftové motory na trhu. Je kultivovaný, poskytuje skvělou dynamiku a navíc potěší velmi nízkou spotřebou. Dlouhodobě se dá bez problému jezdit za 7-8 litrů. A to je slušný výkon na 5-metrové auto s hmotností 2 tuny. A ta dynamika? Stovka za 5.1 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezená na 250 km/h. Líbí se mi i v zatáčkách, kdy se celé auto pocitově smrskne a vy si připadáte, že řídíte o kategorii menší vůz. Může za to nejen geniálně naladěný adaptivní podvozek, dobré vyvážení a tuhá karoserie, ale i systém natáčení zadní nápravy. Krom sportovního svezení si samozřejmě užijete i maximální možný komfort, jaký umí auta těchto kategorií nabídnout.
Pokud hledáte stylové GT na dlouhé cesty, BMW je volbou rozumu. Je krásné, skvěle vybavené, dobře zpracované, komfortní, rychlé a zároveň úsporné. Pokaždé se do něho budete těšit a vždy vystoupíte spokojení. Abyste si koupili Porsche, auta musíte milovat. Není tak komfortní jako BMW, ale jinak je ve všem dokonalé. Je to soukromý tryskáč na mezistátní přelety. Jestli se do BMW budete těšit, tak z Porsche nebudete chtít vystoupit. Je to úžasný zážitek, který se nikdy neomrzí.