Předokolka, zadokolka nebo čtyřkolka? Každý pohon má svoje výhody a nevýhody. To je zjevné především v motorsportu. Nechme ale závodníky stranou a podívejme se na rozdíly z hlediska běžného uživatele. Toho budou zajímat jiné vlastnosti, než chování vozu na startu nebo na limitu adheze v zatáčce. V moderních autech se v běžném silničním provozu rozdíly mezi jednotlivými pohony stírají. Je to práce elektronické stabilizace podvozku, která eliminuje nedotáčivost nebo přetáčivost a zlepšuje trakci bez ohledu na to, které nápravy jsou hnací.
Pro volbu pohonu vozu na běžné ježdění bude rozhodující zvážit, jak často bude auto jezdit mimo silnici a za jakých podmínek. A zda se nám zvýšené náklady na pohon 4×4 vyplatí. Potřeby řidičů dobře ilustruje naše nabídka. Většina prodaných vozů má pohon předních kol. Podíl vozů s pohonem 4×4 činí přibližně 10 procent. Říká se, že nějaké procento čtyřkolek se do terénu nikdy nepodívá. Vozů se zadním pohonem se prodává nejméně.
Výhodou pohonu 4×4 je, že vás málokterá situace na silnici nebo mimo ni zaskočí. Vyjet ze zasněženého parkovacího místa, otáčet se před chalupou ve svahu na mokré trávě, to vám půjde jistě snáze než řidičům s auty s pohonem 4×2. Nevýhodu představují zvýšené náklady na pořízení, údržbu a vyšší spotřebu vozu. Konstrukce pohonu a zadní nápravy je složitější a celý systém má vyšší hmotnost. Existuje několik řešení pohonu všech kol, ale všechny do jednoho mají vyšší spotřebu než předokolky.
Ani s pohonem předních kol nemusíte být v různých situacích mimo silnici úplně ztraceni. Rozjezdu do kopce na kluzkém povrchu pomáhá váha motoru nad přední nápravou. Auto s předním pohonem nemá hřídel od motoru ke složité zadní nápravě, jakou mají čtyřkolky nebo zadokolky. Tím je levnější při výrobě a má díky nižší hmotnosti lepší spotřebu a nižší nároky na servis. Díky tomu, že motor nemusí roztáčet další hmoty navíc, auto působí obratněji a má bezprostřednější reakce na plyn.
I když mají mnohé vozy s pohonem zadních kol vyspělou kontrolu trakce, zadní náprava není tak zatížená jako u předokolky a někdy to může být mimo silnici problém. Na horách budete možná potřebovat řetězy i tam, kde ostatní vyjedou bez nich. Stejně jako u čtyřkolky potřebuje pohon zadních kol složitější zadní nápravu, a to přináší vyšší hmotnost a tím pádem i vyšší spotřebu. Přední kola jsou ale osvobozená od přenášení točivého momentu na silnici a mohou mít lépe propracovanou geometrii zatáčení. Řízení tak působí lehce a přesně. Parkování je díky velkému rejdu snadné.
Řada lidí se domnívá, že pohon 4×4 je při jízdě na silnici bezpečnější než pohony 4×2. Fyzika nám však říká, že ať máte předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku, tak o tom, zda se udržíte na silnici, rozhoduje především rychlost, kterou projíždíte zatáčkou. Přetáčivý, nedotáčivý nebo neutrální smyk můžete zažít s jakýmkoliv typem pohonu i s nejvyspělejší podvozkovou elektronikou. Nejvýznamnějším prvkem bezpečnosti stále zůstává přizpůsobení rychlosti stavu vozovky.