Další zimní sezóna je před námi. Kdo přezouvá na zimní pneumatiky, čeká ho návštěva pneuservisu. Tam se sice o všechno postarají, přesto je dobré si o zimních pneumatikách něco připomenout. Přinášíme vám řidičské informační minimum.
Kdo by měl přezouvat na zimní? Kdy a kde jsou zimní pneumatiky povinné? Kdy je nejlepší čas na přezutí? Jak zimní pneumatiky fungují? Jaké pneumatiky vybrat? Mít dvě sady pneumatik nebo dvě sady kol? Kde a jak skladovat letní pneumatiky? Podívejme se na odpovědi.
Nedejte na rady okolí, že když máte čtyřkolku, nepotřebujete zimní gumy. Každá čtyřkolka potřebuje, stejně jako každé auto, bezpečně brzdit a zatáčet, a to letní pneumatiky v zimě zvládají špatně. Zjednodušeně řečeno přezouvat by měl každý, kdo chce v zimě zachovat co nejlepší jízdní vlastnosti svého vozu a maximální bezpečí pro sebe a posádku za každéh
Zimní pneumatiky jsou povinné na úsecích označených značkou “Zimní výbava”. Značka může mít dodatkovou tabulku, která její platnost upřesňuje. Nejčastěji bývá umístěna na horách, kde je potřeba pokrýt dobu, kdy zákonná lhůta ještě nebo už neplatí. Od 1.listopadu do 31. března musíte mít zimní pneumatiky všude tam, kde je na silnici souvislá vrstva sněhu nebo ledu.
V pneuservisech nikdo nečeká rád. Největší fronty nastanou, když začne padat první sníh. Může se hned rozpouštět, přesto se všichni opozdilci jako na povel vrhnou na pneuservisy.
Nejrychleji budete v pneuservisech odbaveni ve dny, ve kterých se zdá, že zima je ještě daleko. I když zimní pneumatiky za tepla rychle ubývají, několik málo slunečných říjnových dnů jim neuškodí. A vy nebudete zaskočeni ranními mrazíky.
Zimní pneumatiky nejsou určeny pouze pro použití na sněhu a ledu. Jsou také účinnější než letní pneumatiky za všech povětrnostních podmínek, pokud je teplota nižší než 7° Celsia. Na suchu mají při nízkých teplotách lepší přilnavost a kratší brzdnou dráhu. Když prší, tak lépe odvádějí vodu a tím jsou méně náchylné k aquaplaningu. Minimální hloubka vzorku zimní pneumatiky stanovená vyhláškou je 4 mm. Pod tuto míru sjetá pneumatika nefunguje, jak má. Navíc riskujete komplikace při likvidaci případné pojistné události.
Pneumatiky vhodné pro provoz v zimě jsou označené symbolem M+S. Tento symbol mohou uvádět výrobci na boku pneumatiky na základě vlastních výrobních postupů. Důvěryhodnější označení představuje takzvaný Alpský symbol s horou a se sněhovou vločkou. Značí, že pneumatika musela projít objektivními testy uznávanými v Evropě, USA, Kanadě a dalších zemích. Pneumatiky jsou také označeny energetickými štítky, které ukazují valivý odpor na škále A-G s tím, že A je nejlepší a G nejhorší. Ve stejné škále je uvedena přilnavost na mokrém povrchu. Třetí označená vlastnost je vnější hlučnost vyznačená třemi zvukovými vlnami. Nejtišší pneumatika má jednu černou vlnu. Skvělým pomocníkem pro výběr pneumatik jsou testy zveřejňované na internetu.
Nákupem samotných pneumatik sice ušetříte, ale následující přezouvání v servisu vás bude stát víc peněz a času, než kdybyste si pořídili kompletní zimní kola. Výběr zimních kol je veliký, od ocelových disků až po kola z lehkých slitin se speciální úpravou odolnou posypové soli. K dostání jsou také takzvaná hybridní kola, která jsou ocelová, ale připomínají kola litá. Jejich výhodou je pěkný vzhled a přiměřená cena.
Pneumatiky je vhodné skladovat naležato na suchém a chladném místě. Pokud si v kufru vezete z pneuservisu letní sadu kol, nelitujte času a zastavte se na myčce. Kola umyjte i zevnitř tlakovou vodou, případně použijte prostředek na čištění kol. Brzdový prach totiž oxiduje a do jara by vám mohl poškodit vzhled kol. Před uložením nechte umytá kola vyschnout.