Redakční systém, roztroušená skleróza, nebo snad rejstříkový soud? Zkratka RS má v různých oborech různé významy, automobilový svět nevyjímaje. Co chce říct automobilka, která se rozhodne ji použít?
Automobilky s těmito písmeny zacházejí velmi různě, každá po svém. Řekněme ale, že vždy nás chtějí přimět, abychom si vybavili sílu, dynamiku, výkon, rychlost a vítězství. Zkratka RS označuje auta, která nenechají v klidu nikoho, kdo má rád, když mu silnice pod koly rychle ubíhá.
Jednoduše řečeno, jde o sportovní modely.
Poprvé se zkratka objevila v roce 1973 – ve významu Rennsport, tedy závodní sport. Jejím nositelem se stalo ikonické Porsche 911 Carrera RS 2.7, což je žihadlo, které milují mnozí, ale málokteří mají tu čest mít ho v garáži.
Mezi „postižené“ patří i bývalý britský automobilový závodník a pilot Formule 1 ze 70. let John Watson. Carrera RS u něj zůstala zaparkovaná, ať závodil za jakýkoliv tým. Vlastně ji má pořád, teď už skoro půlstoletí. A byl by div, kdyby se jí chtěl zbavit. Tohle auto je totiž to to nejlepší investiční terno. Jeho hodnota pořád vzrůstá a podle mnohých jde o nejlepší Porsche všech dob.
A jak to chápou jinde?
Audi
Jako německá značka vnímá význam zkratky stejně jako Porsche. Rennsport rovná se motorsport.
Škoda
Opět německý vlastník, takže pojetí se nemění.
Ford
Mluví o Rallye Sportu, což je v překladu významově totéž. Automobilka si tuto zkratku v Británii raději zaregistrovala, takže třeba Octavia RS se na ostrovech prodává jako Octavia vRS – což má být zkratka pro „victory“, tedy vítězství.
Renault
RS má význam Renault Sport. Původně šlo o název sportovní divize, jejíž činnost ale automobilka loni v květnu ukončila a aktivity předala značce Alpine. Ta se má zaměřit na vývoj elektřinou poháněných sportovních vozů,
Za zmínku stojí i to, že u řady dalších značek a modelů používá u sportovních verzí písmena R a S samostatně. Význam ale zůstává v podstatě stejný: R symbolizuje racing, tedy závody, a S zase sport.