SUV vytlačují MPV. To je prostý fakt, jakkoliv ta věta zní jako zárodek dalšího „zkratkového“ hitu Ivana Mládka. Esúvéčka jsou stále oblíbenější a na MPV se dnes díváme trochu skrz prsty. Neopomíjíme je ale neprávem? Pokud tedy chceme pro rodinu jen to nejlepší…
Na tohle dilema narazíte, až když si pořídíte potomky a hatchback nebo (nedejbože) sportovní kupé vám přestanou stačit. Někam se přece všechny ty děti, mazlíčci a věci musí vejít! Při výběru auta už zpravidla nejedete tolik na krásu, jako spíš na prostor, praktičnost, variabilitu a bezpečí. Kombík? Na první pohled dobré řešení, ale při více než jednom dítěti na něj zapomeňte. Po pravdě, nic víc než větší kufr vám nenabídne.
Esúvéčka jsou víc sexy, nebo pro to aspoň dělají maximum. Škoda Karoq, Kodiaq nebo třeba Ford Kuga okouzlují svým svalnatým vzhledem, mohutností vyvolávají pocit bezpečí a celkově vypadají luxusně. Na druhou stranu, s tím, jak si SUV pořizuje stále víc lidí, dojem výlučnosti trochu bledne.
Porovnejme tyhle od pohledu okouzlující krasavce se starými, dobrými, víceúčelovými MPV – která by se pro rodinu rozkrájela, ať už myslíme Renault Scenic, Ford S Max, Volkswagen Sharan a další.
V tomto ohledu MPV jednoznačně vyhrává, ať už poměřujeme prostor pro cestující nebo pro zavazadla. Řada kompaktních MPV například nabízí v zadní řadě tři plnohodnotná sedadla. Do některých se tedy vejde sedmi- i vícečlenná posádka. Sedadla lze navíc často vyndávat nebo položit, čímž vznikne třeba postel. Je-li tady někdo mistr ve variabilitě, je to MPV.
SUV v tomto dojíždějí často na svůj sexy look. Když u některých modelů svaly válcují prostor, zvenčí vypadá esúvéčko obrovské, ale ve skutečnosti je uvnitř mnohem stísněnější. V praktičnosti tedy určitě zaostává za MPV. Na druhou stranu, má-li SUV sloužit jako jediné auto v rodině, navíc s úkolem reprezentovat, dává jeho pořízení smysl.
Představte si, že si jen potřebujete přezout u auta přezkáče, než půjdete lyžovat. Když se posadíte na kraj zavazadelníku, v MPV budete mít chodidla na zemi. Ale v SUV, které má vyšší světlou výšku, si budete připadat jako děti, komíhající nohama ve vzduchu. A teď si představte, že byste takhle potřebovali z praktických důvodů usadit svoje malé potomky.
A další věc: nakládání kočárku, odrážedla, kola atd. V případě SUV nebude úplně komfortní, hlavně když to dostane za úkol člen rodiny menší postavy.
Ti, kdo jezdí v SUV, oceňují pohled z větší výšky. Mají lepší pocit kontroly nad autem a dokonalejší přehled o tom, co se děje na silnici. Jenže ne všechna SUV tohle umožňují – je to pak daň mohutné, tvarované karoserii a širokým sloupkům.
Naproti tomu MPV odolala trendu malých a úzkých oken. Z jejich velkých oken je parádní výhled všemi směry. Profituje z toho řidič, ale i děti na zadních sedadlech můžou bez problémů sledovat ubíhající krajinu.
Přiznejme si, že v případě víceúčelového vozu není jízdní projev (a ani spotřeba) nic moc. Nicméně pokud si pořizujete auto skutečně pro rodinu a jde vám hlavně o pohodlí a prostor, s takovým nedostatkem se snadno smíříte.
SUV, které často mívá pohon 4×4, v tomhle ohledu vedou. I když se jako terénní vůz často jen tváří a nejlíp je jim na silnici, přece jen si s ním občas můžete troufnout i na nezpevněný povrch – což se někdy na rodinných výletech do přírody může hodit.
Závěr?
Jestli na to dojde a SUV skutečně víceúčelové vozy převálcují, bude to škoda. MPV jsou nenahraditelná, a i když to nejsou elegantní fešáci na první dobrou, vše vynahrazují dalšími svými kvalitami.