V testu se podíváme na stylový Jeep Renegade, který bude zaujímat ty z vás, kteří mají rádi auta, jež se terénu nebojí. Hned na začátku je třeba říci, že Jeep Renegade není typické americké auto. Jedná se o italské vozidlo postavené na základech Fiatu 500X. To ale vůbec nevadí. Ve zkoumané verzi má dvoulitrový motor Multijet, který produkuje 125 kW, což je přibližně 170 koní, a nabízí příjemně silných 350 Nm točivého momentu. Převodovka je poměrně těžká, což dává autu méně svižný charakter.
Interiér Jeepu Renegade je relativně kompaktní, což znamená, že nástup do vozu nemusí být úplně nejpohodlnější. Avšak jednou uvnitř, situace se zlepší. Já, s výškou téměř 190 cm, jsem si sedl sám za sebe a díky hlubokému vybrání sedačky, které lze ještě dodatečně zatlačit, jsem měl dostatek místa. Sice bych nechtěl absolvovat dlouhou cestu, třeba 650 km do Alp, ale pro krátkodobé cesty je prostor pro čtyři dospělé osoby naprosto dostačující. Stejně tak kufr, který má objem 350 litrů, potěší svým obdélníkovým tvarem, což usnadňuje skladování věcí.
V Jeepu Renegade je možné sedět velmi pohodlně nízko, jak ilustruje pozice spolujezdce, a nad hlavou je obrovský prostor. Přestože kvalita materiálů není právě prvotřídní, bytelnost zpracování interiéru patří jednoznačně k nejlepším ve své třídě. Cítíte, že jste ve voze, který má co nabídnout, a to je rozhodně fér. Navíc, verze Trailhawk je příjemně ozdobená červenými prvky a v našem případě nabízí i rozšířené audio vybavení, což zvyšuje pocit dobře vybaveného vozu. Mezi jeho výbavu patří například vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant a mnoho asistenčních prvků.
Co je opravdu zajímavé na modelu Jeep Renegade, je široký rozsah nabízených variant. Ještě nedávno jste si mohli jako nové auto objednat litrový tříválec s předním pohonem a manuální převodovkou, zatímco na druhém konci spektra nabídky se nachází verze s pohonem všech kol, který je navíc uzamykatelný, stejně jako možnost volby různých offroadových režimů. Tato verze je oproti základnímu modelu těžší o zhruba 300 kg, což z ní činí úplně jiné auto s jinými jízdními vlastnostmi.
V testovaném autě Jeep Renegade, které je designově podobné krabici, si již během prvních metrů jízdy uvědomíte, že je třeba výrazně upravit techniku pohledu ven z vozu, aby byla zajištěna dobrá viditelnost. Zpočátku vám může připadat, že běžné zatáčky, které v jiných autech obvykle nejsou problém díky dobré viditelnosti, zde vyžadují více pozornosti. Avšak jakmile si na tuto specifiku zvyknete, začne se vám v Renegade jezdit velmi příjemně. Díky viditelnosti kapoty a hranatému tvaru vozu budete mít dobrý přehled o tom, kde přesně auto je. Velká okna navíc přispívají k tomu, že se v autě cítíte dobře a jízda je pohodlná.
Na druhou stranu, co se mi na Jeepu Renegade nezdá úplně příjemné, je kombinace 9-stupňové převodovky ZF s druhou generací 2.0 Multijet motoru. Motor je sice hutný a poměrně silný, což oceníte, ale zároveň je cítit, že převodové ústrojí je extrémně těžké. Hutný motor neznamená automaticky pružný, a toto auto opravdu není zrovna rychlé. Dynamika je spíše průměrná a zdá se, že auto potřebuje trochu přemlouvat k reakci. Hlavní problém vidím v nastavení 9-stupňové převodovky ZF, která se chová dost nevhodně. S devíti stupni převodovka neustále řadí, což způsobuje, že reakce na plynový pedál není konzistentní. Někdy může trvat i dvě sekundy, než se po sešlápnutí plynu něco stane, a jindy auto vyrazí úplně normálně dopředu. To znamená, že neřídíte stále stejné auto a na to si bohužel nelze jen tak zvyknout, tato vlastnost by se mohla zdát jako zbytečně obtížná. Nicméně pro ty z vás, kteří si užívají terénní jízdu, může být 9-stupňový automat přínosem, protože vám umožní vydat se za skutečným dobrodružstvím, a jako správný Jeep vás v tomto autě nic nenechá ve štychu.
Jeep Renegade je stylové auto i pro ty, kteří na běžných silnicích nejezdí příliš často a kteří preferují terénní dobrodružství. Ačkoliv si možná nezvyknete na jeho jízdní vlastnosti na dálnici, kde auto kvůli svému tvaru hrne před sebou hodně vzduchu a jeho výkon není na dálnici ideální, v terénu si tento vůz náramně vede. Devítistupňový automat přináší radost při jízdě v náročnějším terénu, kde můžete zažít skutečné dobrodružství. Jeep Renegade vás v těchto situacích nenechá na holičkách.
Jeep Renegade prošel modernizací a byl představen na trhu v roce 2018, takže jde o relativně nové vozidlo. Přesto je důležité být opatrný při výběru, zejména po modernizaci. Pozor si dejte na stav předních brzdových třmenů. U některých modelů došlo k svolávačce kvůli potenciálnímu praskání třmenů. Ačkoliv toto prasknutí není tak závažné, že by došlo k úplnému rozpadu, může významně ovlivnit bezpečnost vaší jízdy. Nejednotné brzdění může způsobit, že auto bude pod brzdami působit nekonzistentně, což může vést k různému brzdnému chování na každém kole, a to je potenciálně nebezpečné.
V Jeepu Renegade můžete narazit na drobný problém s rozložením hmotnosti, který je ještě více zřetelný ve verzi s dvoulitrovým turbodieselem. Tento motor není lehký tříválec, ale robustní jednotka, která zvyšuje hmotnost vozidla především na přední nápravě. Renegade, který již v základu s lehčím motorem nebyl zrovna lehký, je s tímto motorem ještě těžší, což může ovlivnit jízdní vlastnosti. Při intenzivním brzdění může dojít k přetížení předních kol, a v extrémních případech, pokud brzdíte prudce na suché silnici, mohou se zadní kola dokonce zvednout od země. Proto je důležité vždy pečlivě myslet na to, jak brzdíte, a snažit se brzdit s rovnými koly a v případě možnosti předvídat situaci na silnici daleko předem, aby bylo brzdění co nejbezpečnější.
Jeep Renegade není špatné auto, ačkoliv jízdní vlastnosti by se mohly zdát jako repetitivní téma. Vůz je vybaven podvozkem, který je na našich 17 palcových kolech pohodlný a jízda s ním je celkem příjemná. Co se týče spotřeby, díky svému těžkému provedení s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, můžete očekávat spotřebu mezi sedmi až devíti litry, v závislosti na vašem stylu jízdy. Renegade je navíc vybavený a stylový, obzvláště v nápadné žluté barvě, díky čemuž vás na silnici opravdu nikdo nepřehlédne.
Ale upozornění na hluk v kabině při vyšších rychlostech a technické aspekty spojené s podvozkem a dalšími spodními částmi vozu stále přetrvávají. Původní základní model s litrovým motorem, který byl o 300 kg lehčí, nabízel hladší jízdu. Přesto, pokud vám tento typ vozu vyhovuje a líbí se vám jeho design, tyto nedostatky pro vás možná nebudou důležité.