Na trhu ojetin najdete ještě řadu modelů, u kterých výrobci nemuseli dělat žádné kompromisy kvůli emisím. U dieselu již turbo vyhrálo svůj boj dávno. U benzínu je ale otázka, zda atmosféru nebo turbo stále otevřená. Jaký motor ve svém příštím autě zvolíte vy?
Představte si scénu, kde se dva motory setkávají na slepém rande. Atmosférický motor by pravděpodobně přišel přesně na čas, sebejistý ve své konzervativní eleganci, zatímco turbo by zářilo v nejnovějším módním oblečení, možná by přišlo trochu pozdě, ale připravené udělat dojem. Chemie mezi řidičem a vozem začíná právě tímto výběrem – je to srdce a duše vašeho automobilového vztahu.
Atmosférický motor, známý také jako přirozeně plněný motor, je ve své podstatě klenotem jednoduchosti. Bez pomocných komponentů, jako jsou turbodmychadla či kompresory, saje tento motor vzduch do svých válců přirozeným atmosférickým tlakem. Jedná se o technologii, která je s námi už od počátku automobilismu a stojí na základních principech spalovacího motoru – palivo, vzduch a jiskra pro vznícení.
Atmosférické motory mají bohatou historii, která sahá až do prvních dnů automobilové éry. Byly to právě tyto motory, které nám přinesly některé z nejikoničtějších vozů minulého století. Postupem času se vývoj zaměřil na zlepšování účinnosti, zvyšování výkonu a snižování emisí, ale základní princip zůstal stejný – čistota a přímočarost bez mechanického dobarvování.
Od legendárního Fordu Mustang přes klasický Porsche 911 až po moderní stroje jako je Mazda MX-5 – atmosférické motory tvoří srdce mnoha automobilových legend. Tyto motory jsou často oslavovány za svou bezprostřednost a nezprostředkovanou reakci na plynový pedál, což přináší řidičům pocit syrové a neupravené síly.
Atmosférické motory jsou známy svou lineární dodávkou výkonu, což znamená, že akcelerace je hladká a předvídatelná – bez náhlých nárůstů síly, které jsou typické pro turbodmychadla. Tato vlastnost činí atmosférické motory ideální pro řidiče, kteří upřednostňují přesnou kontrolu nad vozem. Spolehlivost je dalším klíčovým bodem, neboť absence komplikovaných turbosystémů snižuje riziko mechanických poruch.
Jako nostalgická LP deska nebo telefon s pevnou linkou, atmosférické motory připomínají dobu, kdy technologie byla srozumitelná a každý šroubek měl své místo. Mohli bychom si představit, jak starý dobrý atmosférický motor sedí v houpacím křesle, vypráví o časech, kdy jste museli sami řadit a posmívá se moderním turbínkám, které se snaží zabalit výkon do kompaktních a efektivních balíčků. Atmosférický motor si klidně užívá svou jednoduchost a nechává své činy – a výfukový systém – mluvit za sebe.
Turbodmychadlo je sofistikovaný kus inženýrství, který slouží k dosažení vyššího výkonu z menšího objemu motoru. Toho je docíleno tak, že se využívá energie výfukových plynů k pohonu kompresoru, který následně tlačí více vzduchu do spalovacích komor. Tento proces umožňuje motoru spálit více paliva a vzduchu, což vede k výraznému zvýšení výkonu a točivého momentu, a to i při nižších otáčkách.
Turbo motory začaly být široce používány v osobních vozech v 70. letech 20. století, ačkoliv jejich využití v leteckém průmyslu je mnohem starší. S postupem času se turbodmychadla stala stále dostupnější a efektivnější, což vedlo k jejich rozšíření napříč mnoha segmenty trhu. Dnes jsou turbomotory běžně v malých městských autech až po výkonné sportovní vozy.
Mezi populární turbo modely patří Volkswagen Golf GTI, Subaru WRX a BMW řady 3. Tyto vozy nabízejí impozantní výkon a akceleraci, což je dělá oblíbenými mezi řidiči, kteří hledají vzrušení za volantem. Turbo motory také umožňují výrobci snížit celkový objem motoru, což může vést k lepší palivové ekonomice.
Pokud bychom měli turbomotory přirovnat k něčemu, co dobře známe, mohli bychom říct, že jsou to jakési energetické drinky pro auta. Podobně jako tyto nápoje dodávají lidem velký přísun energie, turbodmychadla dodávají motorům zvýšení výkonu. A stejně jako po vypití energetického drinku nemůžete očekávat okamžitý nástup energie, i turbo motory mají turbodíru – krátké zpoždění před tím, než se turbo roztočí na plný výkon. Přesto, když turbo začne pracovat, je to jako dostat křídla – a to může být pro mnohé řidiče zážitek vytvářející závislost.
V souvislosti s turbomotory je nutné se také podívat na trend zmenšování objemů k minimální možné hranici. Downsizing není pouze módní výstřelek posledních let, ale strategie, která se postupně vyvíjela s cílem reagovat na rostoucí potřebu efektivity a ekologické udržitelnosti. Od prvních pokusů v 80. letech, kdy výrobci hledali způsoby, jak splnit stále přísnější emisní normy, až po současnost, kdy se downsizing stal téměř normou v autoprůmyslu, koncept „více z méně“ procházel neustálým vývojem. Dnes jsou moderní turbomotory s menším objemem a vyšším výkonem důkazem toho, jak daleko technologie došla.
Downsizing začal získávat na popularitě v posledních desetiletích, když automobilky jako Fiat s modelem 500 nebo Ford s EcoBoost motory představily vozidla, která byla schopná nabídnout překvapivé výkony s menším objemem motoru. Tyto modely dokázaly, že menší motor nemusí nutně znamenat menší zábavu za volantem a že efektivita může jít ruku v ruce s výkonem.
S menším objemem motoru mohou některé jízdní vlastnosti trpět, jako je například nižší točivý moment při nízkých otáčkách, ale turbodmychadla toto kompenzují tím, že poskytují dodatečnou sílu. Co se týče údržby, moderní downsized motory mohou vyžadovat více pozornosti kvůli vyššímu tlaku a teplotám, kterým jsou vystaveny jejich komponenty.
Zatímco downsizing je prezentován jako způsob, jak dosáhnout lepší efektivity a snížení emisí, realita může být složitější. V reálném světě může být spotřeba paliva menších turbo motorů podobná nebo dokonce vyšší než u větších atmosférických motorů, zejména když jsou řízeny agresivně. Emise jsou sice na papíře nižší, ale skutečný dopad na životní prostředí závisí na mnoha dalších faktorech.
Kdyby motory měly sledovat svůj kalorický příjem, pak by downsizing byl jejich dietním plánem. „Jez méně, ale zůstaň silný,“ by bylo heslo každého downsized motoru, který se snaží udržet svou „váhovou kategorii“ při maximálním výkonu. Tato dieta však může mít vedlejší účinky, jako je zvýšená potřeba „doplnění energie“ (čti: vyšší oktanové palivo) a pravidelné „kontroly u lékaře“ (čti: servisní prohlídky), aby byl zaručen dlouhý a zdravý život plný štíhlého výkonu.
Pro milovníky klasiky a ti, kteří chtějí přímý a bezprostřední kontakt s vozem, může být atmosférický motor tím pravým. Pro ty, kteří hledají vzrušení, efektivitu a jsou ochotni obětovat trochu trpělivosti pro vyšší výkon, může být turbo motor vhodnější volbou. Ať už se rozhodnete jakkoliv, oba motory mají své místo na silnici a oba mohou poskytnout nezapomenutelné zážitky za volantem. Dejte nám vědět, jakým motorům fandíte vy!