Jakkoliv všichni výrobci aut deklarují přechod na elektromobilitu a oficiální místa Evropy usilují o zákaz prodeje spalovacích motorů v roce 2035, zůstává celá řada otázek nezodpovězených. Odpůrci na ně kladou důraz a příznivci tvrdí, že se vše potřebné k přechodu na elektromobilitu díky technologickému pokroku postupně vyřeší. V každém případě, ať chceme nebo ne, elektrická auta už jsou tady a stále jich přibývá.
Zákaz prodeje není to samé jako zákaz provozu. Auta se spalovacím motorem, uvedená do provozu před rokem 2035 budou smět jezdit až do konce své životnosti. Takže teoreticky, máme na provoz vozů se spalovacími motory čas 12 let do zákazu plus celý život aut prodaných v roce před zákazem. Kolik to dohromady může být? Nějakých 30 let? Za tu dobu by mohla být otázka, zda klasika či elektro jasnější. Pojďme se tedy spíše než na dohady o budoucnosti zaměřit na současnou situaci s elektromobilitou u nás.
Automobilky udělaly s elektromobily největší technologický skok, když přestaly přestavovat modely se spalovacím motorem na elektromobily, ale vytvořily pro nové modely platformy určené speciálně pro elektromobilitu. Některé na to šly lišácky, a vymyslely nové platformy, které umožňují zástavbu jakéhokoliv motoru. A tak je nyní na trhu nových aut pestrý mix modelů. Některé modely si můžete koupit jak se spalovacím nebo hybridním, tak elektrickým motorem, jiné pouze a výhradně s motorem elektrickým.
U elektromobilů je technická specifikace jednodušší než u spalovacích aut. Hlavním parametrem je kapacita baterie. Čím víc energie do ní dostanete, tím víc ji můžete využívat k lepšímu klimatu na palubě, k vyšší rychlosti nebo k delšímu dojezdu. Jinými slovy čím větší baterie, tím větší luxus. Dalším parametrem, který může ovlivnit praktické užívání elektromobilu je výkon palubní nabíječky, který rozhoduje o rychlosti nabíjení. Elektromobily jsou většinou nabízeny se základní a rozšířenou baterií a se základní nebo výkonnější nabíječkou. Nutno ovšem dodat, že dražší varianty nemusí každému přinést zlepšení komfortu při užívání vozu. Automobilky velmi pečlivě zkoumají jízdní profily potenciálních zákazníků a parametry základních verzí jsou nastaveny na jejich průměrné potřeby.
Vozy vyráběné jako výhradně elektrické, hlavně ty dražší v ceně 1,5 – 5 milionů, se dojezdem na jedno nabití vyrovnají dojezdu malých a středních aut se spalovacím motorem. Mají výkonné palubní nabíječky a lze je nabíjet na rychlých stanicích za desítky minut. Pak je tu střední třída nových elektromobilů s dojezdem mezi 200 a 300 kilometry a cenou okolo jednoho milionu. I to nejrychlejší nabíjení, které umožňují, zabere spíše několik hodin. No a pak jsou zde malé elektromobily, které mají dojezd něco přes 100 kilometrů, stojí kolem půl milionu a dobíjí se nejpomaleji. Některé modely cenou a dojezdem nelze vtěsnat jen do jedné škatulky, ale takových moc není.
Přibývání nabíječek se za poslední roky stále zrychluje a tento trend bude pokračovat. Energetické společnosti se předhánějí v obsazování trhu, protože vědí, že teď na začátku se rozdávají karty. Situace je nyní taková, že když chcete, téměř všude ve větších městech a na hlavních tazích s většími či menšími obtížemi nabijete. Samozřejmě nejlepší možnost je nabíjení doma přes noc. Automobilky nabízejí k elektromobilům různá příslušenství, které domácí nabíjení usnadňují.
Platí, že čím rychlejší nabíjení, tím vyšší je cena. Domácí nabíjení s tarifem pro elektromobily je nejlevnější, zaplatíte asi 1 Kč/km. Veřejná nabíječka střídavým proudem vám prodá kilometr jízdy za cca 1,50 Kč. Nabíjení ze stejnosměrné rychlonabíječky může stát i přes 4 Kč/km. Pro porovnání s benzínovým autem, které žere 7 litrů, jezdíte při dnešních cenách za 2,60 Kč/km.
Nový elektromobil střední velikosti je zhruba 1,5x dražší než stejný nový model se spalovacím motorem. Rozdíl v ceně můžete smazat koupí ojetého elektromobilu. Nabídka ojetin je však oproti vozům se spalovacím motorem podstatně menší a většinou se jedná o vozy s nižší kapacitou baterií. I tak jej jejich cena vyšší než u modelů se spalovacími motory. Rozdíl však není tak velký, jako u vozů nových. Navíc se ukazuje, že cena ojetých elektromobilů neklesá tak rychle jako u vozů se spalovacím motorem.
I ojetý elektromobil s menší baterií může dobře sloužit. Nezapomínejme, že osobní auta většinu svého života stojí. S jednodušší konstrukcí bude levnější na údržbu a pravděpodobně i déle vydrží. Výrobci dávají záruku na baterii až 10 let. To ovšem zdaleka neznamená, že za 10 let je s ní konec. Obvykle mají desetileté baterie kapacitu 70 – 80 procent.
Tady je každá rada drahá. Na elektromobil musíte mít a musíte ho chtít. S tou první věcí můžou pomoct splátky. K té druhé vám můžeme sdělit, že většina řidičů v této zemi nemá osobní zkušenost s řízením elektrického auta. Jejich názory mohou být pouze převzaté. Pokud váháte, domluvte si předváděcí jízdu a udělejte si vlastní názor.