Čím déle je BMW i3 na trhu, tím jednodušeji ho společnost akceptuje. I když pro své tvary nezestárne zřejmě nikdy.
Inovativní koncept auta byl před lety tak moc jiný, že dokonce i fanoušci značky model i3 nebrali a zaujímali spíš odmítavý postoj. Jenomže elektromobilita nám za ten čas pokročila hodně vpřed. Řada států jí podporovala dotacemi, a tak se značce BMW podařilo vyrobit a prodat 250 tisíc kusů. A to se dá označit za úspěch.
A potom je ti ještě jeden aspekt, pro který mi i3 vlastně dává smysl – udržitelnost. BMW i3 je totiž vyrobeno udržitelným způsobem. To znamená, že je z devadesáti procent recyklovatelné. Oproti běžným autům, která jsou recyklovatelná ze 70 až 80 procent, je to mnohem větší podíl. Klobouk dolů!
Třeba karoserie, ta je z karbonu. Je to výhoda při koupi z druhé ruky? Za prvé, BMW i3 nebude nikdy reznout. Přední i boční díly jsou z plastu. Vzadu dominuje sklo. A Karoserie? Její strukturu spatříte třeba když otevřete dveře. A druhé obrovské plus? Tuto karoserii umí opravit pouze v BMW, a to jenom někdy. Pokud je výrazně strukturálně poškozená, tak ji neopravují. Co to znamená? Auto z druhé ruky nejde prakticky koupit špatně opravené nebo po vážné nehodě. A to je rozhodně velká výhoda.
Prcek i3 je mi velmi sympatický, protože vznikl přesně podle původní myšlenky elektromobility. Ta je s námi kvůli tomu, abychom produkovali méně emisí. Viz ona recyklovatelnost. A samozřejmě, abychom šetřili energii a neplýtvali s ní. Odtud karbonová karoserie a hmotnost na elektromobil velmi nízkých 1280 kilo. Ve výrobě byla i3 dlouhých 8 let a za tu dobu vzniklo hodně verzí.
My máme ale tu úplně první z roku 2014 s označením 60 Ah nebo chcete-li s využitelnou kapacitou baterie jen 18,8 kWh. A to je vlastně opravdu málo. Vždyť leckteré moderní SUV by na podobnou dávku energie v zásobě neujelo ani 100 km. Jenomže i3 tím, jak je lehká, vůbec nežere. Pokud jezdíte jen kolem komína, do rychlosti okolo 100 kilometrů, nemáte absolutně vůbec problém jezdit za 12,5 kWh na 100 kilometrů. To znamená že i tohle auto s nejslabší baterkou zvládne něco kolo 150 kilometrů. To není úplně špatné. Samozřejmě v zimě, když si zapnete topení, rázem dojezd klesá. Mě se z dojezdu 128 km po zapnutí topení stal dojezd 114 km.
A protože se lidem kapacita baterie nezdála, tak BMW vyrábělo i variantu REX s dvouválcovým motorem, který sloužil jako generátor. Na tuhle i3 ale pozor, byla na ní svolávačka kvůli riziku požáru. Přece jenom je to spalovací systém, který do elektromobilu tak úplně nepatří a něco se nepovedlo na vedení paliva z nádrže. Později REX skončil, stejně jako naše šedesátka, a přišla verze s články Samsung o kapacitě 90 Ah. No a poslední roky se vyráběla s kapacitou 120 Ah. Taková i3 bez problémů urazí 250 až 300 kilometrů. Na každodenní dojíždění Teplice – Praha, jako v mém případě, je to vlastně ideální auto. Problém je však cena. Tím že se bavíme o relativně mladých vozech, jejich cena se pohybuje kolem jednoho milionu korun, zatímco naše i3 má cenu poloviční.
Jak je to s dynamikou? Žádná i3 není pomalé auto. Díky okamžité reakci elektromotoru působí při jízdě ve městě jako dvousetkoňové auto se spalovacím motorem. Zátah elektromotoru a konstantní točivý moment jsou poměrně návykovou záležitostí. Na nic nečekáte, jenom se propletete provozem a jste pryč. A stejně tak rejd. Tím, že i3 je zadokolka, s takhle úzkými pneumatikami o šířce 175 mm, konstruktéři si mohli dovolit výrazně změnit rejdové osy. Auto nemá absolutně problém se otočit i na úzké silnici do protisměru a skvěle se s ním parkuje.
A jak je to se zatáčením, když už jedete rychleji? Mohlo by se zdát, že to bude průšvih, protože ty gumičky vypadají jako od kočárku. Ale tak hrozné to není, protože kola jsou v rozích karoserie. I3 má extrémně nízké těžiště díky baterii v podlaze. Zatáčí velmi zdatně a když to trochu přeženete, zasáhne Dynamic stability control. Není to vůz, který by se převracel: Z toho rozhodně člověk nemusí mít strach.
Je ale pravdou, že když ho honíte, tak v našem případě moc nedojede. Pokud s autem jezdíte couračky, měli byste vědět jednu věc. I3 neměla standardně stejnosměrné dobíjení, takže bez vlastního kabelu u nabíjecí stanice nic nepořídíte. Naopak naše i3 zásuvku na stejnosměrné nabíjení má, takže přijedete a do pár minut máte půlku kapacity baterie dobitou.
Divnopneumatiky o rozměrech 19 a 20 palců vyjdou na 12 tisíc sada, a to není tak strašné, na to, že jsou atypické. A co se přece jenom dál může pokazit? Počítejte s tím, že choulostivější je přední náprava. Takže často, když i3 mají hodně najeto, uslyšíte tyčky stabilizátorů. Pokud má i3 najeto víc než 50 tisíc kilometrů, začíná se odírat barva z volantu. A je to škoda, protože interiér vypadá jinak skvěle.
Po devíti letech je to stále příjemné, futuristické a vzdušné prostředí, ve kterém se příjemně tráví čas i v městských zácpách. Auto navíc v základu výborně hraje, nemusíte mít ani příplatkový audiosystém. Tím, že vás neruší zvuk motoru, tak se v něm poslouchá muzika výborně.
Určitě si taky říkáte, jak je to s baterií. Vždyť to jsou statisíce korun. V případě BMW i3 je to 340 tisíc, ale protože BMW cenu baterie dotuje, tak zákazník, pokud by s baterií měl problém, bude platit jen 292 tisíc. Ptal jsem se v servisech a s bateriemi problémy nebývají. A pokud ano, tak jen sporadicky a jen jeden článek, který stojí 40 tisíc korun. Více se jich zatím v jednom autě neporouchalo. Na to, že auto po celou dobu provozu žádnou závadu nemělo, tak si myslím, že to jde. A kapacita naší baterie? Máme aktuálně najeto 65 tisíc kilometrů. Auto je osm let staré. V servisním menu si můžete zjistit, kolik kapacity baterie ještě zbývá. Po osmi letech je baterie v naší i3 na úrovni 94 procent. To je super výsledek.
Tohle konkrétní auto je ideální pro lidi, kteří denně najezdí jenom pár kilometrů okolo komína a mohou doma nabíjet. I když není levné, už nikdy nebude obyčejné. Protože oproti konkurenci nejen vypadá zvláštně, ale kdo z vás jezdí každý den autem, které je celé z karbonu?