Tohle auto víc, než jakýkoliv jiný model Škoda, prezentuje společenský status. Každý tak nějak tuší, že Kodiaq není levné auto, ale když se díváte na verzi RS, tak je to každému hned jasné. Jdeme na test dřívější vlajkové lodi domácí automobilky.
Kodiaq je dnes již bývalou vlajkovou lodí. Mnozí hned řeknou, že jsme se s tímto tvrzením sekli. Vždyť vlajková loď byl přece Superb. Jenomže podle slov lidí za Škodovky, právě Kodiaq v posledních letech tuto roli převzal. SUVéčka jsou zkrátka v módě. Co čekat od nejsportovnější varianty s dieselovým motorem? Mimochodem, ten motor už je v současnosti stažen z nabídky kvůli emisím. Nový Kodiaq RS je k dostání pouze v benzínu.
Kodiaq není úplně levné auto na pořízení a musíte také očekávat, že to není úplně levné auto při servisu. Není to stroj, který bude jezdit za pět, běžně si řekne něco okolo devíti až desíti litrů, Za osm jezdíte pomalu a když ho budete honit, vezme si dvanáct. To prostě není málo. 240 koní, dvě turba, vysoká stavba karoserie a hmotnost – to ošálit nejde. Ale nový benzín si vezme o 4-5 litrů víc. I z toho důvodu Kodiaq RS TDI v nabídce Škoda Auto nyní chybí.
V našem případě máme příplatkové nejširší ráfky, takže Kodiaq RS obouvá pneumatiky 255/40 R20. A kupovat pneumatiky v tomto rozměru také není zrovna láce. Zbytek auta je naštěstí servisovatelný za rozumné ceny, protože Kodiaq stojí na modulární platformě MQB, která má sice své nevýhody, ale levná servisovatelnost a dostupnost náhradních dílů mezi ně úplně nepatří.
A čím, že Kodiaq oslovil davy zákazníků? Jistě také praktickým interiérem. Na bohatém prostoru verze RS nic nemění. Jsou tu příjemná anatomická sedadla, v našem případě s Alcantarou, s dobrým bočním vedením a spoustou akcentů do sportovna, jako červené prošívání, logo RS, abyste měli na paměti, že sedíte v něčem hodně zdobeném za docela dost peněz.
Běžný Kodiaq působí toporně a do zatáček se mu nechce. Jenomže verze RS se tohle netýká. Vylepšená kalibrace adaptivního podvozku, zesílené uložení a agresivnější geometrie Kodiaq RS výrazně přeměnila. Řízení je tady přesnější a se sportovním převodem. RS je tužší stroj od podvozku, a to i v komfortním režimu. To znamená, že i tady se člověk dočká tupých ran od kol, které platformě MQB prostě nechutnají. Jednoduše vám dává najevo, že schopnosti v zatáčkách musely něco málo ubrat z komfortu při běžné jízdě.
Silný diesel dodává Kodiaqu všudypřítomnou rychlost, ale nemá rád vysoké otáčky. Za třemi a půl tisíci motor vadne, a proto nemá smysl ho točit. Tím sportovně rozhodně nepůsobí, ale svižnější přesuny přesto miluje. Když motor netočíte a jedete plynule, je k dispozici příjemná dávka točivého momentu. I když ho naložíte, do kopce pojede vždycky úplně v pohodě.
Zpočátku motory 2.0 TDI Bi-turbo zlobila menší turbodmychadla určená pro nižší pásmo otáček. Kodiaq RS TDI naštěstí přišel na trh trochu později než samotný motor, a tyto problémy se tak týkají jen velmi malé části produkce z kraje výroby. Olej v převodovce DSG je vhodné u nového vozu měnit po 100 000 km a u více ojetého ideálně po třech letech nebo po 60 tisících kilometrech. Převodovky se tady nekazí, vodní pumpy ale občas tečou. Proto koncern později přešel na chladivo s jinou normou. Od té doby je klid. Haldex páté generace bývá v pohodě. Co však může zazlobit je dvouhmotový setrvačník okolo 120 tisíc kilometrů.
Pozor také na spotřebu oleje. Tohle Bi-Turbo ho tu a tam trochu baští. Běžně něco okolo půl litru na deset tisíc kilometrů. Pokud by ale spotřeba dosáhla jeden litr na pět tisíc kilometrů, je na čase to řešit. A problémem jsou taky rozvody. U běžného dvoulitru TDI je servisní interval 210 tisíc kilometrů. Tady je 120 tisíc a doporučuje se je měnit dříve, nejlépe po 100 tisících.
Kodiaq RS bude vždycky tužší než běžný Kodiaq. Se silným dieselem bude také víc stát na spotřebě a servisu. Koupí zánovního vozu se vám mnoho budoucích nákladů vykompenzuje. RS vás bude skvěle reprezentovat, užijete si s ním každou zatáčku a odveze vás kamkoli s velkým přehledem.