Výběr prvního auta je důležitý – člověk se v něm naučí sám řídit a navíc si ho bude pamatovat do konce života. I když vás možná láká nějaký luxusní bourák za vaše poslední peníze, není to tak dobrá volba, jak to může znít.
Jistě, všichni to známe – ta představa prvního vlastního auta je skvělá. Ale ve výsledku nejde o to, aby auto bylo nějak luxusní, ale spíše o to, aby se nový řidič pořádně rozjezdil a užil si tu svobodu, jakou individuální mobilita nabízí.
Utratit poslední peníze se nevyplatí
U prvního auta nejde o to, aby bylo přehnaně luxusní. Protože by novopečeného majitele paradoxně mohlo od vlastnictví auta odradit. Pokud se totiž stane, že ho pořídí za vše, co má, tak sice může před kamarády zapůsobit, to platí ale jen do první větší opravy. Třeba takový vzduchový podvozek – to je naprostá paráda, pokud ovšem funguje. Jakmile se pokazí, tak výměna jen jednoho měchu může pomalu dosahovat ceny auta.
Dopadne to pak tedy tak, že auto stojí, protože není na jeho opravu. A řidič se tak v řízení nezdokonaluje, jen získává zkušenost, jak drahý provoz takového auta může být. Nehledě na pojištění a náklady na palivo.
První auto plní roli otloukánka
Ne snad, že by jako první auto bylo nejlepší pořídit auto těsně před rozpadnutím, protože na něm už nějaká ta odřenina nevadí. Je potřeba myslet i na bezpečnost a přijatelné servisní náklady. Pokud je na něj rozpočet například 50 tisíc, ideální je koupit auto za 30 a zbytek si nechat na pojištění a případný servis. Podobně to samozřejmě platí i u vyšších částek. Levnější auta mají logickou výhodu v tom, že na nich majitel tolik neprodělá.
Skvělá situace je ta, když se rodiče rozhodnou pořídit si nový vůz a ten svůj starší výhodně přenechat novopečenému řidiči. Ten tak přesně ví, do čeho jde. To se však nepoštěstí často, cesta tedy povede nejspíš do bazaru. Tam vybírejte podle svých finančních možností a nebojte se si nechat poradit, případně se porozhlédnout na internetu. Žádný učený z nebe nespadl a třeba taková rada, že benzínová 1,4 o výkonu 55 kW v druhé generaci Renaultu Clio je téměř nesmrtelný motor se zkrátka hodí.
Vzhled sice prodává, ale u prvního auta se počítá s tím, že nějaký ten šrám přibude. To se zkrátka stává a pokud půjde jen o plechy, tak je to ta nejlepší možnost. Zároveň ale není dobré jít do toho nejlevnějšího na trhu, je dobré myslet i na bezpečí, takže minimálně čtyři airbagy, ABS a ESP by měly být samozřejmostí.
Je důležité si rozmyslet využití
Že se jedná o první auto ještě neznamená, že v něm bude člověk jezdit sám. Někdo si pořizuje první auto až s postupem času. Zkrátka si udělal řidičák, ale jezdil MHD. Teď přišla rodina a je potřeba situaci řešit. Pak se zaměřte na větší a bezpečnější auta, vyzkoušejte si, jak se vám bude do kufru dávat kočár a zda je kde uchytit dětské sedačky. Není proč se bát ani případného úvěru, kdy se člověk nemusí vydávat ze všech svých úspor a může si koupit modernější a bezpečnější vůz.
V osmnácti bude hlavní zase trochu zábavy, takže proč nesáhnout po nějakém japonském benzínovém autě. U nich je potřeba zkontrolovat korozi, jelikož na ní většinou dost trpí. Pokud však bude v dobrém stavu, proč ho nezkusit.
A někdo si pořizuje první vůz až na starší kolena. Pro takové je zase důležitější vyšší posez pro lepší nastupování a vystupování. V tomto případě nebude většinou hrát cena tak velkou roli, jako u studenta s čerstvým řidičákem, takže je mnohem větší výběr.
Koně počkají na více zkušeností
Existují tací, kteří jsou skvělými řidiči už ve chvíli, kdy vyrostou tak, že dosáhnou na pedály. To je ale spíše výjimka, naprostá většina lidí, kteří si kupují své první auto, nejsou v první chvíli nejlepšími řidiči. Samozřejmě neplatí, že se slabým autem se vám nemůže nic stát. Ale dokážete se díky tomu vyhnout některým nebezpečným situacím. Ať už přenášení velkého množství výkonu například na mokrou vozovku, tak vysokých rychlostí a s tím spojených horších následků případné nehody.
Člověk se do řízení musí dostat časem a na to stačí i slabší auto. Slabší a hlavně spolehlivé, ať novopečeného řidiče neotráví hned na začátku.