Nákupní taška může být buď papírová, igelitová anebo plechová. V případě Seatu Ibiza bychom jí ale trošku křivdili, protože tohle auto se hodí i na delší cesty.
Pátá generace populárního kompaktního vozu je od roku 2017 vyráběna ve španělském Martoleru a jelikož stojí na modulární platformě MQB A0, vyspělostí se tato nová Ibiza řadí po bok Volkswagenu Polo nebo nové Škody Fabia.
Náš testovaný vůz má díky paketu FR dynamický vzhled a přiostřené tvary, což dělá ze Seatu Ibiza zajímavou volbu i pro mladší klientelu.
Uvnitř na vás nečeká žádné překvapení. Tradičně jinak tvarový má naše Ibiza Seat volant, který se dobře drží a díky výbavě FR máme i sedadla s lepším anatomickým vedením a širokým rozsahem nastavení. Každý si tak snadno najde svou příjemnou pozici za volantem. Sportovnost tady na vás nedýchne, ale je to zde komplet ergonomicky vychytané a příjemné prostředí, které navíc potěší i plnou konektivitou.
Kufr nabídne 355 litrů objemu, což je třeba o 25 l víc, než u 20 let starého zmiňovaného Golfu čtvrté generace. Oproti starší Ibize jsme se tak posunuli o 63 litrů nahoru.
Jak je na tom Ibiza s místem? Vpředu velmi dobře, nemáte absolutně pocit, že sedíte v malém autě, ale je to spíš takový čtyřkový Golf. A potěšující navíc je, že z tohoto auta je velmi dobře vidět, tak jako z toho zmíněného Golfu.
A jak je to s místem vzadu? Subtilnost předních sedadel umožňuje, že před koleny je vážně hodně prostoru a nad hlavou to samé. A právě ta prostornost na zadních sedadlech z Ibizy dělá něco víc než jen nákupní tašku. A proto se skvěle hodí jako druhé auto do rodiny, které ovšem může dobře zastat i roli toho prvního.
Nová auta doopravdy vyrostla, a to samé platí i co se výkonu týče. Pod kapotou naší Ibizy sice najdeme jen skromný litrový tříválec, jenomže díky přeplňování nabízí 85 kW a až 200 Nm točivého momentu, což je víc, než kdysi měla nějaká 1,6tka. Navíc tenhle vůz váží jen lehce přes 1100 kg, nedostatkem dynamiky proto rozhodně netrpí. Auto na vás reaguje a jezdí poměrně čiperně.
Kde se láme chleba je dálnice. Když byste to chtěli někde doopravdy valit, najednou poznáte, že tady nemáte dospělý motor. Ale na druhou stranu, kdo by Ibizou jezdil po dálnicích nějaké bomby, to si spíš dá člověk na čas. A rázem se objeví světlá stránka vozu, což je spotřeba. Tímhle autem běžně jezdíte za 5 litrů, dynamicky za 6 až 7, a klidnou jízdy v pohodě i za 4 litry. A to jsou moc fajn hodnoty, protože dnes se každý litr počítá.
Náš testovaný vůz zároveň velmi dobře brzdí a velmi zdatně filtruje cestu. Pérování je totiž tuhé, ale zároveň velmi poddajné, což umožňuje zpracovávat nerovnosti i přes naše velká litá kola.
Podvozek je řešený nezávislým zavěšením všech kol. Vpředu jsou příčná ramena a vzpěry MacPherson, vzadu potom vlečná ramena propojená torzně poddajnou příčkou. A co se komfortu týče, tak tento podvozek je nastavený dokonce lépe než třeba u domácí Škody Scala, která je pomyslně o půl třídy výš než naše Ibiza.
Testovaná Ibiza sportovně možná vypadá, ale její chování takové není. Auto jezdí přísně neutrálně, a i když nízká hmotnost mu dodává poměrně solidní jízdní vlastnosti a příjemnou stabilitu, tak větší ambice jednoduše nemá. Mimochodem práce se šestistupňovým manuálem tohoto testovaného vozu, patří k těm radostnějším.
Zkrátka člověk si s Ibizou tu běžnou jízdu užije a potěší ho, že jezdí hezkým autem. Ibiza je normální moderní a příjemný vůz, který není pro někoho, kdo auta totálně miluje, ale chce prostě jezdit něčím, kde si připojí telefon, touží jezdit něčím, co vypadá dobře a zároveň to nesežere jeho peněženku.
Seat Ibiza FR 1,0 TSI – možná, že tohle auto vás nebude bavit tím, jak jezdí, protože prostě jenom jezdí, ale rozhodně vás bude bavit tím, jak vypadá. Navíc v kombinaci se stářím necelých tří let a v kombinaci s dobrým spolehlivým turbomotorem, to vlastně vůbec není špatná volba. Notabene, když je tohle auto skoro nové, ale oproti tomu úplně novému, také o sto tisíc levnější.