Co když si vybereme jedno z dnes nejdostupnějších a nejlevnějších aut? Znamená to nutně, že jsme si vybrali špatně? To se pokusíme zjistit testem zánovního vozu Dacia Logan TCe.
V nabídce programu Auto ESA Premium je i bílý kompaktní sedan Dacia Logan. Je úplně nové generace, a je to auto, které není ani rok staré a má najeto 26 tisíc km.
Na délku měří jen 4,4 m, ovšem rozvorem se řadí mnohem výš, než jenom do kategorie menších aut. S hodnotou 2649 mm totiž atakuje, bez nějakých 3 cm, skoro i novou Octavii. A díky tomu že je delší, mělo by být uvnitř hodně prostoru. To i spoustu dalších věcí si představíme v našem testu.
Jestli je někde doopravdy znát, že Dacia dokáže na svých modelech výrazně ušetřit, pak je to v interiéru. Nebo např. u vnějších zrcátek, která nastavujete primitivní mechanickou kolébkou, navíc úhel nastavení zpětného zrcátka tady nemusí každému vyhovovat.
V základní výbavě našeho testovaného vozu není dokonce ani podélně nastavitelný volant. V lepších výbavách nového Loganu si ho ovšem už můžete přisunout i blíž k sobě.
Dále je tu přemíra plastů, které občas vržou, a mohou někomu připomínat i devadesátá léta některých vozů. Navíc, pokud chcete na palubě vozu ovládat rádio jinak než přidruženým ovladačem pod volantem, tady totiž jiný není, musíte si s Loganem spárovat svůj chytrý telefon a zapojit ho do přihrádky media-control. Pak můžete Logan přes aplikaci ovládat i svým chytrým telefonem. V lepších výbavách samozřejmě centrální displej je.
Za volantem se sedí docela vysoko, i proto je z auta docela dobře vidět. Ale pravda je, že na správnou řidičskou pozici si tady musíte chvíli zvykat. Zato vzadu je to s místem i sezením mnohem lepší.
Náš Logan je kompaktní auto ani ne čtyři a půl metru dlouhé, ale nad hlavou tady máte místa dostatek, a dokonce i před koleny. A i tím, že si řidič nemůže dát svou sedačku dostatečně nízko, tak vzadu máte pod předním sedadlem místa habaděj.
Jediná malá věcná poznámka: zadní pasažéři si musejí dát pozor, aby kolenem nezlomili mechanickou kličku ovládání oken, protože klička není v úplně ideální pozici.
Čím Logan jednoznačně boduje, tak to je prostornost zavazadelníku, nabízí parádních 528 litrů. A to i v naší verzi, kdy máme v prostoru, tam, kde by běžně byla rezerva, plynovou nádrž. Čili náš testovaný Logan má dvě nádrže – benzínovou na 50 a plynovou na 40 litrů, přesto z hlediska prostornosti kufru absolutně není o čem diskutovat. A komu by se náhodou nelíbilo, že v zavazadelníku na hraně chybí polstrování a podobné věci, musí si uvědomit, že se bavíme v podstatě o novém autě za částku 300 tisíc korun.
Pod kapotou testované Dacie Logan TCe najdeme zážehovou tříválcovou jednotku samozřejmě dopovanou turbodmychadlem, která je v našem případě schopna spalovat jak benzín, tak zemní plyn. Zajímavostí je, že na plyn má ten motor o něco lepší parametry. Na benzín dokáže 1,0 TCe vyprodukovat maximálně 90 koní a 160 Nm točivého momentu, ale na zemní plyn má náš testovaný Logan výkon 100 koní a 170 Nm. Je to poznat při jízdě?
Motor má při jízdě na plyn mírně jadrnější chod, a daleko výrazněji slyšíte práci vstřikovačů. Když plyn vypnete, tak na benzín se motor znatelně uklidní a zjemní se jeho chod. Kultivovanost je potom tak vysoká, že když člověk jede normálně a motor nevytáčí někam k pěti tisícům otáček, tak ho ani nenapadne, že řídí tříválec.
Jede Logan na plyn o trochu víc? Úplně jednoduše – o trochu víc ano. Ale že by vám připadalo, že na benzín máte nedostatek výkonu a na plyn to frčelo jako blázen, tak zas takový rozdíl to není. Navíc celkové nastavení motoru odpovídá zejména klidnějšímu zaměření. Reakce na plyn nejsou zrovna nejlepší a o nějaké modulovatelnosti výkonu nemůže být řeč.
Na benzín si totiž běžně vezme něco okolo 6 litrů, na plyn potom počítejte vždycky tak o 2 litry víc. Do naší testované Dacie můžete vedle 40 litrů stlačeného zemního plynu natankovat až 50 litrů benzínu, tzn. že celkově sebou můžete vézt až 90 litrů paliva. Z ČR tak můžete vyrazit klidně do Chorvatska, a ještě vám v nádržích něco zbude na drobné popojíždění.
Akční rádius, když totiž jezdíte normálně, se zcela běžně pohybuje nad 1300 km, a v tom je obrovská výhoda. Ano, 90 litrů paliva v autě, které neváží ani 1200 kg, to vážně na dnešní dobu mimořádná deviza.
Logan je velmi jednoduché auto. Odhlučnění je takový horší průměr, na dálnici je to už poměrně hlučný vůz. Ovšem díky delšímu rozvoru není tohle auto, i když má tuhou zadní nápravu, na výmolech v silnici zbytečně prkenné, netřese s vámi, a dá se tak označit za příjemného parťáka i na našich rozbitých cestách.
Jediné, čím Dacia Logan opravdu zamrzí je pouze dvouhvězdičkové hodnocení v nezávislých nárazových testech Euro NCAP. Ale ono to nakonec není tak horké, jak to vypadá.
V ochraně dospělé posádky by totiž Logan s přehledem dosáhl hned na 4 hvězdičky. Ty dvě má ale ve finále pouze kvůli tomu, že se kumulativně sčítají všechny bezpečnostní prvky a tady zrovna moc chytrých bezpečnostních asistentů ještě není.
Inu, levné auto se vším všudy a přesně tak je potřeba k naší Dacii Logan TCe přistupovat. Ale abychom si odpověděli na úvodní otázku testu, zda pořídit si jedno z nejlevnějších a nejdostupnějších aut vůbec je chybné rozhodnutí, tak není. Dacia Logan TCe není vůbec špatné auto.