Když máte omezený rozpočet na auto, je důležité udělat maximum pro to, aby na vás nečekala velká a drahá past.
Vždy mějte rezervu
Vzít svých našetřených 50 tisíc a dát je všechny do pořízení auta? Jistě, získáte tak o něco lepší auto, než za méně peněz, to je logické. Problém však je, že už nezbyde rezerva na nečekané výdaje. A ani na ty očekávané a třeba pojištění. U levné ojetiny nejde počítat s tím, že ji stačí jen koupit a jezdit. Na začátku je potřeba minimálně udělat prvotní servis, jakým je výměna oleje a filtrů. Pokud máte vůz, u kterého je jasné, že vše bylo měněno, tak máte o starost méně, takových však moc nebude. Vždy to chce alespoň důkladnou kontrolu.
A pak přijdou nečekané výdaje. Píši, že přijdou, což je pravda. Jen je otázka po jaké době. Ale vše podléhá opotřebení a tak nikdy nevíte, kdy odejde například pumpa posilovače řízení, která stárne společně s autem. Je tedy potřeba mít nějakou rezervu, ať nenastane situace, kdy máte sice auto, ale nemůžete s ním jezdit, protože nemáte na opravu.
Důležité je, co od auta chcete
Je rozdílný i přístup k opravám. Někdo za 40 tisíc koupí auto, pojistí ho, vymění jen to, co je vyloženě nutné a jezdí. Nevadí mu, že klimatizace nechladí, že brzdy už tolik nebrzdí a že z posilovače řízení teče olej. Jiný by zase s tímto nemohl žít a tak sice po malých částkách, ale i tak vydá dalších dost peněz na to, aby měl auto ve stavu, kdy s ním rád jezdí. Základ všeho je však ten, že co na autě není, to se nepokazí.
Obětujte obětovatelné
Koupit si za 50 tisíc ojetinu, která kdysi stála kdysi třeba milion, zní sice jako skvělý nápad, často je to ale jáma, ve které utopíte plno peněz a z auta nebudete mít radost. Je to totiž tak, že i kdysi drahá auta vyžadují stále celkem nákladný servis. A navíc mají výbavu, která zní na papíře hezky, ve skutečnosti je při poruše spíše k zlosti.
Třeba taková klimatizace. Ta je v horkých měsících nesmírně příjemná, ale je potřeba ji plnit, dezinfikovat a postupem času i opravovat. A takový kompresor není vůbec levná věc. I takové tlakové trubky, které jsou často ve špatném stavu, stojí dost peněz. Bez klimatizace se dá ale žít, to je jasné. Co taková světla? Auta s xenony mají výhodu většího svitu, to je bez debat. Ale také jsou náchylné na snižování výkonu, kdy se časem znečišťuje čočka. A když odejde výbojka, připravte si pár tisíc na jejich výměnu.
Důležitou kapitolou je turbo. To má své neoddiskutovatelné klady, ale v případě levného ojetého vozu i zápory. Je to další věc, která se může porouchat a její oprava často přesahuje cenu auta.
Co pořídit s omezeným rozpočtem
Pokud budeme brát situaci, kdy na auto máte 50 tisíc, doporučil bych pořídit auto samotné do 30 tisíc. Ideálně ještě levnější. Hned na začátku přijde výdaj v podobě pojištění, tedy nějakých třeba 5 tisíc. Pak je potřeba mít rezervu na nutný servis a pak na ten, který vás může překvapit. Nové pneumatiky, brzdy, tlumiče… Motor atmosférický benzínový a pokud nějakou výbavu navíc, tak tu, bez které se případně dá obejít. Jako třeba klimatizace. Ale bez světel se neobejdete, dejte tak raději přednost klasickým halogenům. Značku auta je dobré vybrat nějakou málo exotickou, protože pak se budou dát snadněji pořídit náhradní díly a více mechaniků bude auto znát.