Druhá generace Mercedesu Třídy A proti předchůdci povyrostla a dospěla. Nabízí modernější a spolehlivější techniku zabalenou v líbivém kabátě. Nadčasovost designu je další předností tohoto vozu.
Mercedes-Benz třídy A vyjel v roce 2004 ve své druhé generaci s interním označením W169. Už od počátku výroby se nabízel s řadou motorů, z nichž většina poskytne zcela dostačující výkon. Po pěti letech výroby prošel model A faceliftem a modernizací, aby se ještě další tři roky vyráběl v omlazeném provedení. Osm let produkce a slušná obliba u motoristů jsou základem pro solidní nabídku ojetin. „Áčko“ tedy nepatří k nedostatkovým automobilům. Jako jiné vozy prémiových značek ale ztrácí na hodnotě o něco pomaleji, takže je třeba počítat s vyšší cenou ve srovnání s jinými vozy v dané obchodní třídě. Přesto se nejmenší mercedes těší na českém trhu ojetin solidnímu zájmu motoristů.
Prostor pro posádku se vyznačuje přítomností kvalitních materiálů, ale i slabší zvukovou izolací. Do interiéru tak proniká zvuk z motorového prostoru o něco více, než bývá obvyklé. Pohodlná sedadla a nabídku místa pro posádku ale můžeme pochválit. Zejména v podélném směru najdete místa dostatek, menší šířku někteří pasažéři postřehnou. Kladně hodnotíme zavazadelník. Ten má objem 435 litrů, což je pro danou třídu vozu zcela vyhovující hodnota. Navíc jej lze rozšířit sklopením zadních sedadel, a to až na velice pěkných 1995 litrů. Motoristé, kteří častěji přepravují větší náklad tak mohou být se schopnostmi „áčka“ spokojeni. Všichni cestující pak jistě ocení výborné prosvětlení interiéru, za nímž stojí bohaté prosklení karoserie. To má ale i své negativum v podobě většího zahřívání prostoru pro posádku v letních měsících, kdy jsou sluneční paprsky nejintenzivnější.
Krátká kapota Mercedesu A může ukrývat jeden z řady benzinových nebo naftových motorů. Nejslabší benzin a nejslabší diesel ale uspokojí spíše méně náročné motoristy, kteří přimhouří oko nad jejich omezeným výkonem. To platí zejména o turbodieselu 2.0 CDI/60 kW, benzinový motor 1.5i nabídne o 10 kW více. Dostatek sil a příznivou spotřebu vykazuje benzinová sedmnáctistovka o výkonu 85 kW. Větší dvoulitr s výkonem 100 kW je už o něco žíznivější a o přeplňovaném motoru 2.0 T/142 kW to platí dvojnásob. Z hlediska spotřeby pohonných hmot a nabízeného výkonu jsou zajímavou možností turbodiesely 2.0 CDI s výkonem 80 kW a 2.0 CDI o výkonu 103 kW. Tyto diesely se přitom vyráběly v kombinaci s automatickou nebo manuální šestistupňovou převodovkou, zatímco nejslabší diesel 2.0 CDI/60 kW dostal kromě automatu pouze pětistupňový manuál. Nastavení podvozku je zdařilé, a tak si dobře poradí jak s městskou dlažbou, tak s výmoly na okresních silnicích. Špatné nejsou ani jízdní vlastnosti, navíc v těsných městských uličkách oceníte kompaktní rozměry vozu. Velice dobře se odhadují, takže se s „áčkem“ snadno parkuje.
Nejeden ojetý automobil má tlumiče pérování na konci životnosti, což negativně dopadá nejen na komfort jízdy, ale i na jízdní vlastnosti a bezpečnost, protože vozidlo s nadměrně opotřebenými tlumiči hůř drží jízdní stopu.
Bariérovou zkoušku bezpečnosti Euro NCAP prošla druhá generace vozu Mercedes-Benz třídy A v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu automobil dostal pět hvězdiček z pěti možných, tedy plný počet. Ochrana dětí v autosedačkách byla ohodnocena čtveřicí hvězd z maximálních pěti, což je také velice dobrý výsledek. Za ohleduplnost při střetu s chodcem vůz získal dvě hvězdičky z maximálních čtyř dosažitelných.