SUV Hyundai Santa Fe si nejednoho řidiče získalo přívětivým podvozkem, který hezky maskuje velikost auta. Díky tomu zaujalo i motoristy, kteří doposud jezdili menšími auty. Tento nestárnoucí a pohledný vůz má co nabídnout i dnes.
O automobilu Hyundai Santa Fe můžeme říci, že vlastně přivedl české motoristy k SUV. Na našem trhu totiž zaznamenal značný úspěch, na jehož počátku stála velmi dobrá ovladatelnost vozu. Díky tomu se s velkým autem dobře zachází i v městských ulicích a řada motoristů, jež se normálně vozidel kategorie SUV obávali, kouzlu Santa Fe nakonec podlehla. V České republice se nabízelo výhradně provedení 4x4 s automaticky připojitelnou zadní nápravou při prokluzu předních kol. Systém pohonu všech kol platí za spolehlivý, ale k připojení zadních kol dochází s určitou prodlevou. Pak se točivý moment dělí mezi přední a zadní nápravu v poměru 60:40. Vůz vyjel i s pohonem pouze předních kol, k nám se v tomto provedení ale oficiálně nedovážel.
Interiéru dominuje palubní deska designově ladící s tvary karoserie. Tvoří ji tvrdý, levněji působící plast. Posádka má dostatek místa ve všech směrech a také o zavazadla je dobře postaráno. Zavazadelník totiž nabízí objem 469 litrů. Vzhůru se vyklápějící víko zavazadelníku je pak zárukou dobrého přístupu a snadné manipulace se zavazadly. Ve stísněných prostorech se hodí možnost samostatného otevření okna ve dveřích zavazadelníku. Menší předměty tak lze naložit i v situaci, kdy je vůz zádí natočený ke zdi.
Jízda s automobilem je velmi příjemná. Zásluhu na tom má jak přívětivé ovládání, tak dobrý výhled plynoucí z větší světlé výšky vozu a vyšší stavby karoserie. Svůj podíl nese i zdařilé naladění podvozku. Ten zajistí vysoký cestovní komfort i dobré jízdní vlastnosti. Ani mimo zpevněnou vozovku se Santa Fe neztratí, i když je určeno maximálně do lehkého terénu. Nabídka motorizací začíná čtyřválcem 2.0 16V/99 kW. Už tento motor má sil dostatek a s velkým automobilem si umí poradit. Více výkonu ale nabízí čtyřválec 2.4 16V/107 kW nebo dokonce šestiválce 2.7 V6/125 kW. Počítejte ale s tím, že čím větší objem motoru, tím větší spotřeba. Proto jsou nejrozšířenější turbodiesely, které pracují o poznání úsporněji. Všechny jsou moderní konstrukce se vstřikováním systémem common rail. Výkonově dostačuje už slabší z nich, je jím 2.0 CRDi/83 kW. Živější je 2.0 CRDi-VGT využívající proměnné geometrie lopatek turba. Díky tomu dosahuje výkonu 92 kW.
Při testovací jízdě věnujte zvýšenou pozornost spojce. Je totiž často nadměrně opotřebena. Hyundai Santa Fe ji má poddimenzovanou, což se projevuje kratší životností. U turbodieselů dbejte na pravidelný běh. Vstřikovače musejí pracovat bez problémů, jejich případná výměna není levnou záležitostí. Známé jsou závady dálkového centrálního zamykání nebo elektrického ovládání zpětných zrcátek. Vyskytují se také vůle na přední nápravě. Při prohlídce vozu na zvedáku dobře prohlédněte zavěšení kol a celý podvozek, zda není poškozen neopatrnou jízdnou v terénu.
Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvoval Hyundai Santa Fe první generace v roce 2002. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných, ohleduplnost při střetu s chodcem byla ohodnocena jednou hvězdou z maximálních čtyř. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.