První generace Citroënu C5 dodnes ohromuje nabídkou vnitřního prostoru a komfortem, jaký dokáže zajistit jenom hydropneumatické pérování, které francouzskou automobilku s dvojitým šípem ve znaku proslavilo.
Skuteční vyznavači komfortu moc dobře vědí, co znamená ve světě motorismu značka Citroën. Francouzská automobilka se proslavila hydropneumatickým pérováním, které dalo slovům pohodlí a komfort zcela nový význam. Když Citroën vyvíjel svůj zbrusu nový model C5, byl právě komfort posádky to jediné, na co konstruktéři mysleli. V roce 2000 pak přišel na trh vůz, který ohromil řadu motoristů nabídkou místa a mimořádným pohodlím za jízdy. Na těchto hodnotách se dodnes nic nezměnilo, i když první generaci modelu Citroënu C5 už potkáme jenom v autobazarech. I zde se těší velkému zájmu motoristů, pro něž přibylo další lákadlo, tentokrát v podobě nízké pořizovací ceny. Citroën C5 je pořádný kus auta, přitom porovnání cena-užitná hodnota vychází až neuvěřitelně příznivě.
Interiér vozu je doslova óda na prostor. Nadstandardní místo najdou nejen cestující vpředu, ale bezpochyby také pasažéři na zadních sedadlech. Nadšeni budou i lidé vyšších postav, protože jim interiér „cé-pětky“ nabídne jak dostatek místa, tak dostatečně velká a široká sedadla, v nichž si najde pohodlí opravdu každý. Komfort je zde zkrátka na prvním místě. Hluboká palubní deska z šedého plastu nevypadá špatně. Designem ladí s tvary karoserie a svou hloubkou umocňuje dojem bezpečnosti, který velký vůz právem vyvolává. Přesto zde najdeme jedno drobné minus: následkem slunečního záření u řady vozidel dochází k vyrýsování oblasti airbagu před spolujezdcem. Plast se nijak nedeformuje, pouze na něm poznáte, kde se v případě aktivace airbagu palubní deska roztrhne. Zcela samostatnou kapitolu představuje nabídka místa pro zavazadla. Sedan přepraví náklad o objemu 455 litrů, praktické kombi odveze zavazadla dokonce o objemu 563 litrů. Navíc v zavazadelníku kombíku naleznete tlačítko, jehož pomocí lze nákladovou hranu snížit. Tady se projevuje jedna z výhod hydropneumatického pérování. Těžké tašky pak není nutno zvedat nijak vysoko a nakládka je výrazně snazší.
Citroën C5 se těší největší oblibě s turbodiesely pod kapotou. Zájemci o benzinové motory většinou volí povedené osmnáctistovky o výkonech 85 a 92 kW, na trhu ale najdete i dost dvoulitrů disponujících výkony 100 a 103 kW. Tento výkon kromě klasického dvoulitru nabízí také motor označený 2.0 HPi, tedy zážehový motor vybavený přímým vstřikováním. Naopak méně je třílitrových šestiválců jejichž spotřeba není nijak příznivá. Nejúspornější je turbodiesel 1.6 HDi o výkonu 80 kW, vynikající volbu však představuje 2.0 HDi nabízený o výkonech 80 ale také 66 kW. Živější 2.2 HDi s výkony 98 a 125 kW nepotkáte tak často. Druhý z nich je vybaven dvojitým přeplňováním, proto dosahuje citelně vyššího výkonu. Všechny nabízené motory mají výkonu dostatek. Díky podvozku s hydropneumatickým pérováním se Citroën C5 přes nerovnosti přenese jako létající koberec, ale v zatáčkách musíte počítat s větším náklonem karoserie. Svým naladěním osloví zejména motoristy hledající skutečný jízdní komfort.
Setkat se lze s hlučnějšími převodovkami automobilů vybavených turbodieselem, pozornost si zaslouží okruh hydropneumatického pérování. Potíže s ním nebývají, přesto před koupí vozu prověřte, že nikde nedochází k úniku náplně. Měchů, tedy tzv. koulí hydropneumatického pérování se nemusíte obávat. Jejich výměna není nijak zvlášť nákladná, navíc potěší dobrou životností. V případě turbodieselů pozor na stav turba a vstřikovačů – zejména u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem. Turbodiesel 1.6 HDi má nezřídka prodřené hadice od turba. Vůle se objevují na přední nápravě, což není při stavu českých silnic nic neobvyklého ani u jiných vozidel. Pozor si dejte na různé poruchy elektroniky, určitě před koupí prověřte funkčnost veškeré elektrické výbavy.
Citroën C5 první generace prošel nezávislou bariérovou zkouškou poprvé v roce 2001, kdy dostal za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných. Druhý nárazový test absolvoval v roce 2004, tedy po faceliftu a modernizaci. To se jeho bezpečnost zvýšila a tak dosáhl plného počtu hvězd v hodnocení bezpečnosti posádky při nárazu. V samostatně hodnocené ochraně dětí cestujících v autosedačkách vůz vybojoval tři hvězdičky z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal jednu hvězdu z maximálních čtyř.